Zdrowie psychiczne w świecie turbulencji, czyli druga edycja ogólnopolskiej kampanii edukacyjno-informacyjnej "Bliżej Siebie"
"Bliżej Siebie" to ogólnopolska kampania edukacyjno-informacyjna, skupiająca się na temacie zdrowia psychicznego w środowisku pracy, której pomysłodawcą i organizatorem jest Grupa ArteMis. Jej druga odsłona zwraca uwagę na stały element obecnej rzeczywistości społeczno-zawodowej, jakim są ciągłe zmiany, a motywem przewodnim czyni zarządzanie zmęczeniem zmianami i emocjami z nimi związanymi. Celem działań kampanii jest wspieranie dorosłych w radzeniu sobie ze stresem, presją, emocjami i wzmacnianie umiejętności adaptacji do zmian.
W 2023 roku odbyła się pierwsza edycja kampanii "Bliżej Siebie", której motywem przewodnim była komunikacja i empatia w zakresie zdrowia psychicznego w środowisku pracy. Zaznaczała, że uważność na sposób komunikacji na temat zdrowia psychicznego, emocji i samopoczucia, empatia w tym zakresie, świadomość w obszarze relacji, emocji i umiejętność adresowania trudnych tematów z Pracownikami budują pozytywne postawy w kulturze organizacyjnej firmy.
W zeszłym roku zadbaliśmy o bazę, która jest kluczowa w kształtowaniu bezpiecznego psychologicznie środowiska pracy, także w obliczu zmian. Bez otwartej komunikacji oraz uwzględnienia czynnika ludzkiego, czyli właśnie empatycznego podejścia, zdecydowanie trudniej jest przeprowadzić Pracowników przez zmianę w trosce o ich dobrostan emocjonalny – mówi Agata Swornowska-Kurto, Prezes Zarządu Grupy ArteMis, pomysłodawcy i organizatora kampanii.
Druga odsłona kampanii w kontekście dobrostanu Pracownika zwraca uwagę na szereg nowych wyzwań przed jakimi staje on i jego firma na co dzień, takimi jak chociażby: ekspansja nowych technologii, przebodźcowanie, cyfrowy stres, przeciążenie emocjonalne, zmiana modelu pracy i zatrudnienia, który wymaga ciągłego upskillingu i reskillingu, czy konieczność zarządzania dochodzącą coraz bardziej do głosu różnorodnością. Poza tym trzeba mieć świadomość, że zmiana jest na stałe wpisana w rozwój każdej organizacji - chcąc iść do przodu i odnosić kolejne sukcesy nie sposób zachowywać przez lata status quo.
W Axpo działamy zwinnie, szybko i trafnie analizujemy szanse i ryzyka na rynku, elastycznie dostosowujemy produkty, rozwijamy biznes mimo złożoności i nieprzewidywalności świata. Innowacyjność i kultura przedsiębiorczości rodem ze startupu są częścią naszego DNA. To one wyznaczyły nam szybką drogę wzrostu od kilkuosobowej inicjatywy do firmy zatrudniającej prawie 250 pracowników. Tempo, w jakim rośniemy, jest niewątpliwym sukcesem, ale jesteśmy świadomi, że jest także wyzwaniem. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby rozwijając firmę, zadbać jednocześnie o bezpieczeństwo psychologiczne pracowników i skuteczną komunikację. W Axpo przykładamy wielką wagę do tego, w jaki sposób ze sobą rozmawiamy, jak udzielamy feedbacku, podkreślamy rolę płaskiej struktury, zespołów x-funkcyjnych, różnorodność punktów widzenia oraz korzyści, które mogą z nich wynikać dla nas wszystkich. Wdrażamy rozwiązania, które w sposób systemowy wspierają pracowników w ich rozwoju zawodowym, w rozwoju kompetencji miękkich, zachowaniu zdrowia fizycznego i psychicznego – mówi Grzegorz Biliński, Dyrektor zarządzający Axpo Polska, Partnera Głównego kampanii "Bliżej Siebie". Wierzę, że biznes odgrywa ważną rolę w naświetlaniu wagi dbania o zdrowie psychiczne i zwiększaniu świadomości społeczeństwa w tym zakresie. To budujące, że nie jesteśmy sami w takim przekonaniu i razem z innymi możemy uczyć się od siebie oraz szerzyć wiedzę o dobrych praktykach w ramach kampanii "Bliżej Siebie" – dodaje.
Liczba zmian, ale też ich tempo, a niejednokrotnie presja, są na tyle duże, że powodują zmęczenie, a to nie pozostaje bez wpływu na kondycję psychiczną Pracownika, ale także na jego codzienną pracę. W przypadku osób doświadczających zmęczenia zmianami możemy mówić o mniejszej wydajności, responsywności, zaangażowaniu. Dotyczy to każdej osoby w środowisku pracy, także liderów, którzy nie tylko sami mierzą się ze zmianą i towarzyszącym jej stresem, ale też oczekuje się od nich, że w tej zmianie zaopiekują się swoimi zespołami.
Jesteśmy świadomi, że ciągłe zmiany, ich tempo oraz skala mogą być przytłaczające dla osób w środowisku pracy, wprowadzając niepewność i przyczyniając się do spadku ich samopoczucia oraz efektywności. Jednocześnie uważamy, że wsparcie zdrowia psychicznego pracowników jest bardzo istotne, ponieważ zdrowie psychiczne ma bezpośredni wpływ na kreatywność i zaangażowanie w pracy. Jesteśmy przekonani, że nasi współpracownicy czujący się dobrze ze swoim zdrowiem psychicznym są bardziej produktywni, lepiej radzą sobie ze stresem oraz są bardziej zaangażowani i lojalni wobec firmy. Wierzymy, że zdrowie psychiczne i dobrostan naszego zespołu są równie ważne jak osiągane przez nich wyniki. Przez udział w kampanii "Bliżej Siebie", chcemy zainwestować w rozwój kompetencji naszych współpracowników w zakresie adaptacji do zmian oraz radzenia sobie ze stresem i emocjami, co uważamy za klucz do budowania zwinnej i odporniejszej organizacji, która jest w stanie efektywnie reagować na wyzwania rynkowe. Promowanie zdrowia psychicznego w miejscu pracy to także inwestycja w budowanie pozytywnej atmosfery, która przekłada się na lepsze relacje między współpracownikami, a co za tym idzie - na budowanie silniejszego i bardziej zintegrowanego zespołu - mówi Ewa Stec, Well-being and Development Lead Tutlo Sp. z o.o., Partnera Głównego kampanii "Bliżej Siebie".
Druga edycja kampanii "Bliżej Siebie" zwraca uwagę na to, jak ważne jest, aby w procesie zarządzania zmianą najważniejszym z elementów był czynnik ludzki, włączająca i transparentna komunikacja oraz stosowanie empatii jako narzędzia do zrozumienia potrzeb i emocji zespołu. Zaadresowanie zmęczenia, a także związanych z nim pochodnych, takich jak przewlekły stres, zaburzenia lękowe, wypalenie psychiczne zapewni pomyślną transformację.
Nazwa kampanii nie jest przypadkowa. "Bliżej Siebie" zachęca do tego, żeby być bliżej w relacjach z innymi, by wzajemnie lepiej się rozumieć i słuchać, ale także być bliżej samego siebie - mieć świadomość własnych emocji, potrzeb i reakcji. Mówimy m.in. o umiejętności adaptacji do zmian, odporności psychicznej, radzeniu sobie ze stresem i presją, zarządzaniu emocjami, o komunikacji w obliczu zmian, tworzeniu bezpiecznego psychologicznie miejsca pracy, potrzebie zarządzania ludźmi, a nie tylko zadaniami, empatycznym przywództwie – dodaje Agata Swornowska-Kurto, Prezes Zarządu Grupy ArteMis, pomysłodawcy i organizatora kampanii.
Kampania realizowana będzie do końca czerwca tego roku. Zaplanowano szereg działań edukacyjno-informacyjnych, w tym dostępną i darmową dla wszystkich bazę wiedzy na stronie kampanii Blizejsiebie.info, gdzie znajdują się materiały tworzone z 30-osobowym gronem ekspertów kampanii, m.in. psychologów, socjologów, trenerów biznesu. Swoją wiedzą i doświadczeniem dzielą się także podczas serii bezpłatnych webinarów i wywiadów. Przed nami jeszcze kilka spotkań prowadzonych przez Agatę Swornowską-Kurto:
- 23 maja - Wywiad LIVE z Radkiem Rucińskim: Transformacja organizacji zaczyna się od ludzi
- 6 czerwca - Wywiad LIVE z Małgorzatą Jakubicz: Roboty do roboty, a ludzie do pracy! O dobrostanie w cyfrowym świecie
- 20 czerwca - Webinar: Zwinni i elastyczni - przywództwo przyszłości
- 27 czerwca - Wywiad z Beatrix Eder: Lider na nowe czasy, czyli o przywództwie w erze 5-tej rewolucji przemysłowej
Szczegóły na temat wydarzeń na stronie kampanii: https://blizejsiebie.info/druga-edycja/aktualnosci/
W ramach kampanii zrealizowane będzie ogólnopolskie badanie dotyczące problemów i potrzeb z zakresu zdrowia psychicznego, jakie występują w firmach, a także kwestii otwartości na zmiany i umiejętności adaptacji do zmian, czego efektem będzie ogólnodostępny raport.
Zapraszamy na kanały kampanii: na stronę Blizejsiebie.info oraz na profile na Facebooku oraz LinkedIn.
Partnerami Głównymi kampanii zostali: Sodexo Polska Sp. z o.o., Axpo Polska Sp. z o.o., PZU Zdrowie S.A., IKEA Retail Sp. z o.o., Orange Polska S.A., Tutlo Sp. z o.o.
Wśród Partnerów są: Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService Sp. z o.o., CEMEX Polska Sp. z o. o., General Logistics Systems Poland Sp. z o.o.,
McDonald's Polska Sp. z o. o., Circle K Polska Sp. z o.o.
Kampania "Bliżej Siebie" została objęta honorowym patronatem: Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Głównego Inspektora Pracy, Centralnego Instytutu Ochrony Pracy - Państwowego Instytutu Badawczego.
Swoim patronatem wspierają ją: Krajowe Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy, Krajowa Izba Gospodarcza, Dream Employer Hub, Centrum Kreatywności Targowa, Fundacja Nie Widać Po Mnie, Koalicja Bezpieczni w Pracy, Polskie Stowarzyszenie ESG, Mazowieckie Centrum Neuropsychiatrii, CIC Warsaw, Fundacja Venture Café, program Friendly Workplace.
Patronami medialnymi działań są: Forbes, WP, magazyn Personel i Zarządzanie, Gazeta Małych i Średnich Przedsiębiorstw, HRnews.pl, Markapracodawcy.pl, HRpolska.pl, Portal kadrowy i podcast "Nowoczesny Lider".
WP Wiadomości na: