Zapłacą 37 mln euro grzywny za przedświąteczną zmowę
Pięciu producentów i trzech dystrybutorów zabawek sprzedawanych we Francji w okresie Bożego Narodzenia zapłaci ogółem 37 milionów euro kary za umawianie się co do jednakowych cen tych produktów we wszystkich sklepach. Decyzję taką ogłosiła francuska Rada do spraw Konkurencji.
Rada ustaliła, że w okresie świąt Bożego Narodzenia w latach 2001-2003 we wszystkich sklepach sprzedawano zabawki badanych producentów po identycznych cenach. Według Rady fabrykanci zabawek umówili się ze wszystkimi dystrybutorami swoich towarów, by utrzymać wysokie ceny towaru.
Rada stwierdziła także, że producenci prowadzili akcję nadzoru rynku i polityki cenowej, w której uczestniczyli aktywnie dystrybutorzy. Podkreśliła, że świadczą o tym liczne przypadki, gdy dystrybutorzy podwyższali nagle ceny zabawek, już po opublikowaniu ich wcześniej w świątecznych katalogach.
Największą grzywną, 27,4 mln euro, ukarana została sieć hipermarketów Carrefour, następną w kolejności - amerykański producent zabawek Hasbro - 5,1 mln. Na liście ukaranych firm są także inni producenci: Lego, Chicco-Puriculture France, MegaBrands Europe NV, Goliath oraz dystrybutorzy: Maxi Toys France i EPSE-Jou Club.
Szymon Łucyk