Zakłócenia nawigacji na Bałtyku. Szwecja ostrzega
Szwedzka Agencja Transportu alarmuje o wzroście zakłóceń systemów nawigacyjnych GNSS na Bałtyku. Problem nasila się, zagrażając lotnictwu i żegludze.
Od stycznia do sierpnia 2025 r. Szwedzka Agencja Transportu otrzymała 733 skargi na zakłócenia Globalnego Systemu Nawigacji (GNSS), w tym GPS. To znaczny wzrost w porównaniu do 495 przypadków w 2024 r. i 55 w 2023 r.
- Ostatnio zakłócenia nasiliły się, występują na większym obszarze, zarówno nad Bałtykiem, jak i nad lądem Szwecji - podkreślił Andreas Holmgren ze Szwedzkiej Agencji Transportu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Poranne pasmo Wirtualnej Polski, wydanie 04.09
Holmgren zaznaczył, że problem jest poważny. - Stanowi zagrożenie dla lotnictwa cywilnego, zwłaszcza biorąc pod uwagę skalę, czas trwania i charakter zakłóceń - dodał. Piloci mogą korzystać z alternatywnych systemów pozycjonowania, ale zakłócenia wpływają także na żeglugę i infrastrukturę krytyczną.
Statystyki mogą być zaniżone, ponieważ zagraniczne linie lotnicze zgłaszają zakłócenia do swoich krajowych organów. W lipcu ICAO wezwała Rosję do zaprzestania działań zakłócających sygnały GNSS, które zmuszają samoloty i statki do zmiany tras.
Pod koniec sierpnia 2025 r. doszło do incydentu z udziałem Ursuli von der Leyen, której lot z Warszawy do Bułgarii został zakłócony. Po godzinnym krążeniu nad lotniskiem pilot wylądował, korzystając z map papierowych. Rosja została oskarżona o te zakłócenia.
Szwedzka Agencja Transportu podkreśla, że problem wymaga pilnej uwagi międzynarodowej, aby zapewnić bezpieczeństwo w regionie Bałtyku.
Z czego biorą się zakłócenia GPS nad Bałtykiem?
Rosyjskie działania zakłócające sygnały GPS są związane z tajnymi kompleksami wojskowymi, takimi jak ten w obwodzie królewieckim. Celem tych działań jest ochrona rosyjskich systemów łączności i osłabienie wywiadu NATO. Zakłócenia wpływają na lotnictwo i żeglugę, prowadząc do zmian tras samolotów i problemów z nawigacją statków.
Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) wyraziła poważne obawy dotyczące bezpieczeństwa lotów z powodu zakłóceń GPS nad Bałtykiem. Rosja może stracić prawa do częstotliwości radiowych, jeśli nie wyeliminuje zakłóceń.
Także Litwa i Polska zgłaszają znaczny wzrost przypadków zakłóceń, co wpływa na bezpieczeństwo lotów i dronów.
Źródło: Space24 / Wirtualna Polska