Zakazali reklamy żelu pod prysznic. "Utrwalanie obraźliwych stereotypów"
Reklama telewizyjna żelu pod prysznic Sanex została zakazana za utrwalanie obraźliwych stereotypów rasowych, jak orzekł organ nadzorczy brytyjskiej telewizji.
Co musisz wiedzieć?
- Dlaczego reklama została zakazana? Brytyjski organ nadzorczy ASA uznał, że reklama przedstawiała czarną skórę jako suchą i swędzącą, a białą jako gładką, co mogło sugerować wyższość białej skóry.
- Jakie były reakcje firm? Colgate-Palmolive, właściciel marki Sanex, twierdził, że reklama miała pokazać skuteczność produktu dla wszystkich typów skóry.
- Jakie były dalsze działania? ASA stwierdziła, że reklama mogła wzmacniać negatywne stereotypy rasowe i była prawdopodobnie obraźliwa.
Reklama telewizyjna żelu pod prysznic Sanex została zakazana przez Advertising Standards Authority (ASA) za utrwalanie obraźliwych stereotypów rasowych. Spot, który pojawił się w czerwcu, nie będzie już emitowany. Otrzymano dwie skargi, że reklama sugerowała, iż czarna skóra jest "problematyczna", a biała "lepsza" - informuje Sky News.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Ku mojej rozpaczy". Generał o rozmowach w USA
Reklama zawierała narrację, która mówiła: "Dla tych, którzy drapią się dzień i noc. Dla tych, których skóra wysycha nawet od wody." Towarzyszyły temu obrazy czarnej kobiety z czerwonymi śladami zadrapań oraz innej, pokrytej spękanym materiałem przypominającym glinę.
Następnie pokazano białą kobietę pod prysznicem z produktem, a głos w tle mówił: "Spróbuj nowej terapii skóry Sanex z opatentowanym kompleksem aminokwasów. Uczucie nawilżenia przez 24 godziny."
Jakie były reakcje na reklamę?
Colgate-Palmolive argumentował, że użycie różnorodnych modeli miało na celu pokazanie, że produkt jest odpowiedni dla wszystkich, a nie porównanie na podstawie rasy. Clearcast, agencja zatwierdzająca reklamy, dodała, że reklama miała na celu pokazanie inkluzywności produktu.
Jednak ASA uznała, że struktura reklamy sugerowała, iż czarna skóra była problematyczna, a biała skóra była pokazana jako gładka i czysta po użyciu produktu. "Uważaliśmy, że to mogło być interpretowane jako sugerowanie, że biała skóra jest lepsza od czarnej" - stwierdziła ASA.
Co dalej z reklamą Sanex?
ASA podkreśliła, że choć intencją reklamy nie było przekazanie takiego przesłania, mogła ona wzmacniać negatywne i obraźliwe stereotypy rasowe. "Doszliśmy do wniosku, że reklama zawierała stereotyp rasowy i była prawdopodobnie obraźliwa" - dodano. Colgate-Palmolive zostało poproszone o komentarz, ale nie odpowiedziało na prośbę stacji Sky.
Czytaj także: