Żabka gromadzi dane o klientach? Sieć tłumaczy się ze zdjęcia, które oburzyło internautów
Czy Żabka wykorzystuje aplikację pozwalającą identyfikować klientów i gromadzić o nich dane? Sieć wydała oświadczenie w tej sprawie.
29.12.2016 | aktual.: 29.12.2016 14:10
W czwartek na portalu Wykop popularność zdobyło zdjęcie, które miało zostać zrobione przed otwarciem sklepu Żabka. Na pulpicie, z którego korzystają sprzedający, widać było aplikację, która weryfikuje twarz osoby stojącej przed kasą. Osoba, która wrzuciła zdjęcie zasugerowała, że kamera ukryta jest przy skanerze kodów kreskowych.
W sieci zawrzało. Internauci zastanawiali się po co sieci Żabka takie oprogramowanie. Niektórzy sugerowali bezprawne zbieranie danych o klientach.
W związku z niepokojem klientów, sieć wydała oświadczenie w tej sprawie:
"System uwidoczniony na zdjęciu jest rzeczywiście testowany w sklepie sieci Żabka, ale wbrew spekulacjom pojawiającym się przy tej fotografii, zastosowane rozwiązanie w żaden sposób nie identyfikuje poszczególnych klientów. System nie zapisuje obrazu z kamery, nie korzysta także z danych pochodzących z innych źródeł (np. terminale płatnicze), ani nie współdziała z nimi. Jedyną funkcją jest określanie przybliżonego wieku i płci klientów bez wiązania tych danych z poszczególnymi osobami. W efekcie dane są zapisane jedynie w formie skumulowanych statystyk i jako takie, dają wiedzę o profilach grup klientów robiących zakupy o określonych porach dnia.
Takie systemy są wykorzystywane od wielu lat i stanowią zautomatyzowaną alternatywę dla podobnych badań realizowanych przez osoby reprezentujące firmy badawcze. W takim tradycyjnym rozwiązaniu, zamiast kamery, informacje o przybliżonym wieku i płci są odnotowywane przez fizycznie obecnych w sklepie pracowników wspomnianych firm zajmujących się gromadzeniem i analizą takich danych.
Tym samym, nie ma mowy o naruszaniu czyichkolwiek praw w zakresie ochrony danych osobowych, a udokumentowany na zdjęciu system działa w pełnej zgodzie z obowiązującymi normami w tym zakresie. Klienci sklepów Żabka mogą być całkowicie spokojni o zachowanie ich prawa do anonimowości podczas realizowanych w naszej sieci zakupów."
oprac. Patryk Skrzat