Wyjątkowa parada parowozów
Parada siedmiu parowozów z Polski i Czech była kulminacyjnym punktem "Parowozowego Show" w Wolsztynie. Kilka tysięcy miłośników parowej kolei odwiedziło z tej okazji ostatnie miejsce na świecie, gdzie parowozy obsługują rozkładowe pociągi.
- Wolsztyn jest dla kolei wyjątkowy - tu wszystko jest autentyczne: parowozownia i warsztaty, ich przedwojenne wyposażenie, nastawnie i system sygnalizacji. Tu nadal trzeba znać tradycyjne metody obrządzania i konserwacji maszyn i to właśnie przyciąga miłośników kolei z kraju i zagranicy - powiedział Ryszard Wnukowski z biura promocji spółki PKP Cargo, która utrzymuje wolsztyńską parowozownię.
W paradzie wzięło udział siedem parowozów - cztery z Wolsztyna i dwa ze skansenu w Chabówce (Małopolskie) oraz jeden zagraniczny, który dotarł do Wielkopolski z Czech. Każda z lokomotyw pokazała się w jeździe indywidualnej, parami i grupami po cztery po torach wolsztyńskiej stacji, a w finale wszystkie parowozy przejechały w obłokach pary, zestawione w jeden skład.
Niestety, w ostatniej chwili odwołano przyjazd anonsowanych wcześniej czterech parowozów z Niemiec. Z powodu utrzymującej się od wielu dni słonecznej aury, niemieckie koleje odmówiły im zgody na przejazd z powodu zagrożenia pożarowego.
Oprócz parady parowozów organizatorzy przygotowali w tym roku m.in. pokazy siłaczy w przeciąganiu zabytkowego wagonu, widowisko "Światło, para i dźwięk", a także występy artystyczne. Miłośnicy kolei mogli odbyć przejażdżki w okolice Wolsztyna specjalnie uruchomionymi pociągami dodatkowymi, zestawionymi z parowozów oraz odrestaurowanych wagonów historycznych z lat dwudziestych i trzydziestych.
Parowozownia została zbudowana w 1907 roku na terenie 3 tys. m kw. Ma obrotnicę pruskiej konstrukcji Wischer-Stargard z 1907 roku oraz zabytkową wieżę wodną z pojemnikiem o pojemności 100 m sześc., z której w wodę zaopatrywane są parowozy. Najstarszy znajdujący się w Wolsztynie parowóz Ok1, o nr 359, wyprodukowany został w 1917 roku i nadal jest sprawny.
Dumą wolsztyńskich kolejarzy jest jednak "Piękna Helena", polski parowóz Pm36-2, zbudowany przed wojną do prowadzenia lekkich pociągów ekspresowych i rozwijający prędkość do 130 km/h. Ogółem w wolsztyńskiej parowozowni znajduje się około 30 parowozów z 15 różnych serii, z których cztery są obecnie czynne.