Trwa ładowanie...
30-04-2011 15:40

Wyjątkowa parada parowozów

Parada siedmiu parowozów z Polski i Czech była kulminacyjnym punktem "Parowozowego Show" w Wolsztynie. Kilka tysięcy miłośników parowej kolei odwiedziło z tej okazji ostatnie miejsce na świecie, gdzie parowozy obsługują rozkładowe pociągi.

Wyjątkowa parada parowozówŹródło: PAP
d13014h
d13014h

- Wolsztyn jest dla kolei wyjątkowy - tu wszystko jest autentyczne: parowozownia i warsztaty, ich przedwojenne wyposażenie, nastawnie i system sygnalizacji. Tu nadal trzeba znać tradycyjne metody obrządzania i konserwacji maszyn i to właśnie przyciąga miłośników kolei z kraju i zagranicy - powiedział Ryszard Wnukowski z biura promocji spółki PKP Cargo, która utrzymuje wolsztyńską parowozownię.

W paradzie wzięło udział siedem parowozów - cztery z Wolsztyna i dwa ze skansenu w Chabówce (Małopolskie) oraz jeden zagraniczny, który dotarł do Wielkopolski z Czech. Każda z lokomotyw pokazała się w jeździe indywidualnej, parami i grupami po cztery po torach wolsztyńskiej stacji, a w finale wszystkie parowozy przejechały w obłokach pary, zestawione w jeden skład.

Niestety, w ostatniej chwili odwołano przyjazd anonsowanych wcześniej czterech parowozów z Niemiec. Z powodu utrzymującej się od wielu dni słonecznej aury, niemieckie koleje odmówiły im zgody na przejazd z powodu zagrożenia pożarowego.

Oprócz parady parowozów organizatorzy przygotowali w tym roku m.in. pokazy siłaczy w przeciąganiu zabytkowego wagonu, widowisko "Światło, para i dźwięk", a także występy artystyczne. Miłośnicy kolei mogli odbyć przejażdżki w okolice Wolsztyna specjalnie uruchomionymi pociągami dodatkowymi, zestawionymi z parowozów oraz odrestaurowanych wagonów historycznych z lat dwudziestych i trzydziestych.

d13014h

Wolsztyńska parowozownia, utrzymywana od kilku lat przez PKP Cargo, jest ostatnim czynnym tego typu obiektem na świecie. Tutejsze lokomotywy prowadzą rozkładowy ruch pasażerski na trasach Wolsztyn-Poznań i Wolsztyn-Leszno.

Parowozownia została zbudowana w 1907 roku na terenie 3 tys. m kw. Ma obrotnicę pruskiej konstrukcji Wischer-Stargard z 1907 roku oraz zabytkową wieżę wodną z pojemnikiem o pojemności 100 m sześc., z której w wodę zaopatrywane są parowozy. Najstarszy znajdujący się w Wolsztynie parowóz Ok1, o nr 359, wyprodukowany został w 1917 roku i nadal jest sprawny.

Dumą wolsztyńskich kolejarzy jest jednak "Piękna Helena", polski parowóz Pm36-2, zbudowany przed wojną do prowadzenia lekkich pociągów ekspresowych i rozwijający prędkość do 130 km/h. Ogółem w wolsztyńskiej parowozowni znajduje się około 30 parowozów z 15 różnych serii, z których cztery są obecnie czynne.

d13014h
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d13014h
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj