Wrocław. Nowa dyrektor Opery obiecuje 12 premier rocznie
Halina Ołdakowska, znana w muzycznym Wrocławiu z pracy w Narodowym Forum Muzyki na stanowisku wicedyrektorki oraz doradcy ds. współpracy z partnerami strategicznymi, została zwyciężczynią konkursu na nowego szefa Opery Wrocławskiej. Pokonała siedmiu innych pretendujących na to stanowisko.
Od wtorku wiadomo, że Ołdakowska będzie teraz nową twarzą ważnej muzycznej instytucji Wrocławia. Zagłosowało na nią sześciu członków konkursowej komisji, dwie osoby sprzyjały wyborowi na dyrektorski fotel Tomasza Jadczaka, dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.
Konkurs na stanowisko dyrektora ogłoszony był jeszcze w grudniu zeszłego roku. Od stycznia składać można było kandydatury. Było ich przed pierwszym etapem konkursu aż 15. Poparcie komisji zyskał nowy program zaproponowany przez kandydatkę. Proponuje ona ścisłą współpracę zespołu przy repertuarowych wyborach oraz spore nasycenie nowymi tytułami w ofercie operowej. Założenie bowiem jest takie, że instytucja ma przygotowywać miesięcznie jedną premierę.
Wrocław. Opera na nowo
Ambicją Haliny Ołdakowskiej jest ponadto takie kierowanie placówką, które wyeliminuje konflikty w zespole i wprowadzi harmonijną współpracę kierownictwa z wszystkimi działami w Operze.
Nowa dyrektor deklaruje też ścisłą współpracę wrocławskiego świata muzycznego. Ma zamiar nawiązać relację Opery z Narodowym Forum Muzyki, instytucją, w której do września jeszcze pracuje.
Halina Ołdakowska już na tym etapie wskazała kandydata na swojego zastępcę do spraw artystycznych. ma nim zostać Mariusz Kwiecień, solista znany na świecie, mający na koncie występy na wielu prestiżowych scenach, m.in. w Metropolitan Opera, Lyric Opera of Chicago, San Francisco Opera oraz Operze Wiedeńskiej.
Natomiast kierownikiem muzycznym wrocławskiej Opery ma zostać Bassema Akiki, dyrygent pochodzenia libańskiego, wcześniej pracujący w Operze Śląskiej w Bytomiu, a obecnie w NFM. We Wrocławiu jest on kierownikiem artystycznym Festiwalu Noworocznego, ale doskonale zna Operę, gdyż tu zadebiutował jako dyrygent przedstawienia ”Traviata”.
Nowe życie Opery Wrocławskiej, instytucji kultury działającej prężnie od pierwszych chwil polskiego, powojennego Wrocławia i znanej w Polsce z nowatorskich wielkoformatowych, plenerowych adaptacji operowych, rozpocznie się w nowym sezonie. Od jesieni czekają nas ciekaw zjawiska, między innymi niepraktykowana do tej pory częstotliwość nowych pozycji w repertuarze.
Czytaj też: Znów się poleca Hala Stulecia
https://dziejesie.wp.pl/?fbclid=IwAR0VtiCHw0cS9HqfGLmXM-O1cGVA3e1Qv1BepgkyAgBtJPb57nE2WckUZn4