Wraca sprawa plakatu IPN z literówką. Tym razem chodzi o plagiat
IPN wydało komunikat ws. plakatu, który wywołał burzę po tym, gdy okazało się, że zawiera literówkę. Teraz w grę wchodzi naruszenie osobistych praw autorskich polskiego artysty.
10.01.2021 | aktual.: 03.03.2022 04:35
W 2018 roku głośno było o banerze Instytutu Pamięci Narodowej, który pojawił się na ścianie samotnej kamienicy przy pl. Żołnierza w Szczecinie. Napisy przypominały o ważnych wydarzeniach podczas II wojny światowej - "01.09.1939 Agresja III Rzeszy na Polskę" oraz "17.09.1939 Agresja Związku Sowieckiego na Polskę". Wszystko zostało opatrzone grafiką przedstawiającą zniszczoną flagę Polski.
Uwagę zwróciła wówczas niefortunna literówka. W użytym haśle napisano "Poland first to figth" (z ang. "Polska pierwsza do walki"). Prawidłowo powinien być zastosowany czasownik "to fight". Zostało to poprawione, gdy tylko sprawę opisano w mediach.
IPN i kontrowersyjny plakat. Wierna kopia słynnego plakatu?
W sobotę pojawiło się nowe oświadczenie IPN, jednak nie dotyczy ono literówki, a naruszenia praw autorskich.
"Informujemy, że Oddział IPN w Szczecinie, umieszczając na początku września 2018 r. na ścianie kamienicy przy Placu Żołnierza Polskiego w Szczecinie baner "POLAND FIRST TO FIGHT" naruszył osobiste prawa autorskie Marka Żuławskiego (ur. 1908 – zm. 1985), majątkowe prawa autorskie przysługujące wdowie po artyście Marii Żuławskiej, jak również jej dobra osobiste w postaci kultu pamięci o osobie zmarłej. Z powodu zaistniałej sytuacji Oddział IPN w Szczecinie wyraża ubolewanie. Dyrektor Oddziału IPN w Szczecinie" - czytamy w komunikacie.
Marek Żuławski był malarzem, rysownikiem, grafikiem, krytykiem sztuki. Od 1936 roku stale mieszkał w Londynie. W latach trzydziestych przesyłał obrazy na wystawy w warszawskim Instytucie Propagandy Sztuki, wystawiał także w londyńskich galeriach.
Jednym z jego najpopularniejszych dzieł był plakat z napisem "Poland first to fight", na którym widać postrzępioną i podziurawioną kulami biało-czerwoną flagę. Plakat powstał po wybuchu II wojny światowej i był adresowany do Europy Zachodniej i USA.