WP: Padła rządowa infolinia ws. Polskiego Ładu. Blokuje się już przy 100 telefonach
Rządowa infolinia informacyjna w sprawie Polskiego Ładu w środę rano okazała się niewydolna. Od kilku godzin nawiązanie połączenia z ekspertami graniczy z cudem. Jak ustaliła Wirtualna Polska, na tysiące pytań odpowiada wyłącznie... pięcioro konsultantów z Ministerstwa Rozwoju i Technologii i kilkanaście osób wyznaczonych przez Ministerstwo Finansów. Z naszych informacji wynika, że infolinia blokuje się, jeżeli dzwoni na nią ponad 100 osób.
05.01.2022 13:35
Od ranatarget="_blank"> setki przedsiębiorców i obywateli zaniepokojonych zmianami wprowadzonymi przez Polski Ład bezskutecznie próbują dodzwonić się na rządową infolinię promowaną jako centrum informacji. Pod numerem 22 765 64 64 konsultanci powinni odpowiadać na wszelkie wątpliwości związane m.in. ze zmianami podatkowymi, które weszły w życie od 1 stycznia 2022 roku. Połączenia są jednak zrywane ze względu na brak przygotowania infrastruktury na tak dużą liczbę pytających. Skala chaosu wynikająca z wprowadzenia zmian podatkowych zaskoczyła rządzących.
Jeszcze przed południem Olga Semeniuk, wiceminister rozwoju współodpowiedzialna za działanie infolinii, w rozmowie z Wirtualną Polską zapewniała, że "to nie jest tak, że infolinia nie działa". Polityk przekonywała, że według wtorkowego raportu czas oczekiwania na połączenie to około 10 minut, więc trzeba uzbroić się w cierpliwość, ale po chwili z pewnością uda się nawiązać połączenie.
Po sygnałach od naszych czytelników sami przekonaliśmy się, że jest zupełnie inaczej. Od godziny 10:00 do 12:00 nie udało nam się zrealizować ani jednego z 20 połączeń. Po jednym sygnale było ono zrywane, co pokazujemy na poniższym nagraniu. Połączenie z infolinią powiodło się tylko raz, chwilę przed 13:00. Jednak jak zapewniają nasi rozmówcy, im również popołudniu nie udało się porozmawiać z konsultantem.
Interwencja Wirtualnej Polski
Po przekazaniu informacji o problemach z infolinią wiceminister Olga Semeniuk zadeklarowała wyjaśnienie sprawy. Po niespełna godzinie Ministerstwo Rozwoju i Technologii potwierdziło, że rzeczywiście nie zawsze można połączyć się z infolinią. Jak ustaliliśmy, jeżeli na numer rządowej infolinii dzwoni jednocześnie ponad sto osób, dodzwonienie się do konsultanta w ogóle nie jest możliwe. Liczba osób, które chciałyby zadać pytanie, okazała się dużo większa.
- Robimy, co możemy, żeby rozładować kolejki i by można było się do nas dodzwonić. Potrzebujemy chwili, żeby rozwiązać problemy techniczne. Nie wykluczamy powiększenia grona konsultantów – zapewnił nas Departament Gospodarki Cyfrowej odpowiedzialny za nadzór nad infolinią.
Według informacji przekazanych przez resort infolinia uruchomiana w połowie grudnia jest jednym z elementów Multikanałowego Centrum Informacji Polski Ład. "Od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.00 do 16.00 będzie można uzyskać kompleksową informację na temat obowiązujących przepisów prawnych, procedur administracyjnych i usług dostępnych drogą elektroniczną oraz o możliwości korzystania z rozwiązań wprowadzanych przez Polski Ład" – czytamy na stronie resortu.
Mała liczba konsultantów
Jak dowiedziała się Wirtualna Polska, ze strony Ministerstwa Rozwoju infolinię ws. Polskiego Ładu obsługuje tylko pięcioro konsultantów. To osoby, które głównie odpowiadają na pytania dotyczące zmian z zakresu polityki społecznej czy zmian w prawie budowlanym. Wątpliwości w sprawie zmian podatkowych mają rozwiewać eksperci z Ministerstwa Finansów. Według naszych nieoficjalnych informacji to kilka oddelegowanych osób, "których liczba ma być uzależniona od zapotrzebowania" – jak mówi nasze źródło w rządzie. Infolinia dotycząca największej reformy podatkowej od 1989 r. była dotychczas obsługiwana przez maksymalnie kilkanaście osób.
Jednak by porozmawiać z ekspertami od podatków, najpierw w ogóle trzeba się połączyć, a następnie wybrać odpowiedni numer wskazany przez automatyczną sekretarkę. Przytłaczająca większość pytań dotyczy właśnie zmian podatkowych, a dzwoniący nie zawsze odpowiednio wybierają zakres tematyczny rozmowy. Z tego powodu eksperci Ministerstwa Rozwoju są wspierani przez doradcę podatkowego i również starają się odpowiadać na wątpliwości dotyczące danin. Z naszych informacji wynika, że łącznie linia obsługiwana jest przez maksymalnie kilkanaście osób, co wobec chaosu informacyjnego, który towarzyszy wprowadzeniu Polskiego Ładu, nie jest wystarczające.
Z informacji przekazanych przez Ministerstwo Rozwoju wynika, że od połowy grudnia, czyli od uruchomienia rządowej infolinii ws. Polskiego Ładu, konsultanci odebrali łącznie ponad 21 tys. połączeń. W pierwszych dwóch dniach 2022 r. eksperci resortu rozwoju i ministerstwa finansów łącznie odebrali ponad 6 tys. połączeń. Według statystyk nawet 80 proc. pytań dotyczy nowych rozwiązań podatkowych. Ministerstwo udziela również informacji na livechacie, mailowo oraz przez wirtualnego asystenta.