"F‑16 na drodze". Komunikat armii

Piloci wojskowych samolotów wracają do ćwiczeń startów i lądowań z dróg publicznych. Z tego powodu na ponad dwa tygodnie zamknięty został odcinek drogi wojewódzkiej nr 604. Chodzi o Drogowy Odcinek Lotniskowy (DOL) pomiędzy Nidzicą a Wielbarkiem.

Wojskowe F-16 wylądują pod Wielbarkiem (zdj. ilustracyjne z poprzednich ćwiczeń na DOL Wielbark)
Wojskowe F-16 wylądują pod Wielbarkiem (zdj. ilustracyjne z poprzednich ćwiczeń na DOL Wielbark)
Źródło zdjęć: © PAP | Grzegorz Michałowski, Tomasz Waszczuk, WP
oprac. AJK

18.09.2023 | aktual.: 18.09.2023 21:43

Jak podała w komunikacie ppłk Magdalena Busz z Wydziału Działań Komunikacyjnych Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, ćwiczenie pod kryptonimem ROUTE 604 odbędą się od 25 do 29 września.

F-16 wylądują na DW604. Objazdy pod Wielbarkiem

Wojskowe maszyny będą lądować i startować na drogowym odcinku lotniskowym (DOL) drogi wojewódzkiej nr 604 pomiędzy miejscowościami Ruskowo a Przeździęk Wielki (woj. warmińsko-mazurskie). To odcinek ok. 3 km, który został jednak całkowicie zamknięty na dłużej, bo od 18 września do 3 października.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Dojazd do miejscowości na odcinku zamkniętej drogi będzie możliwy zarówno od strony Nidzicy, jak i od strony Wielbarka, natomiast przejazd przez obszar pomiędzy miejscowościami Ruskowo a Przeździęk Wielki nie będzie możliwy" - podało w komunikacie DGRSZ.

Zalecany jest objazd drogą wojewódzką nr 545 Nidzica - Jedwabno i drogą wojewódzką nr 508 Jedwabno - Wielbark.

ZDW Olsztyn
ZDW Olsztyn© ZDW Olsztyn

Ćwiczenie ROUTE 604 ma na celu przećwiczenie procedur lądowania i startu na drodze publicznej, aby w razie sytuacji kryzysowej umożliwić lotnictwu operowania nawet po zniszczeniu macierzystej bazy.

Swoje umiejętności między Wielbarkiem a Nidzicą sprawdzać będą piloci samolotów: MiG-29, Su-22, F-16, ale również maszyn transportowych C-130, C-295 i M-28 oraz szkolno-treningowe.

Wojskowe lotniska rezerwowe. Są w całej Polsce

W przeszłości każdy pułk lotniczy miał zapasowe lotnisko i dodatkowo DOL, który cyklicznie wykorzystywano do ćwiczeń. W ostatnich dekadach wiele takich odcinków zlikwidowano przy okazji modernizacji dróg lub są one tak zarośnięte, że nie można z nich korzystać.

Każdy DOL - czyli rezerwowe lotnisko - ma po obydwu stronach poszerzenia tworzące miejsca postojowe, gdzie maszyny mogą być tankowane i uzbrajane. Jak wylicza money.pl, w Polsce obecnie istnieje prawdopodobnie ponad 20 DOL-i (szczegółowe informacje w tym zakresie są niejawne).

Źródło artykułu:WP Wiadomości
lotniskodrogaćwiczenia
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (93)