Sklepy wycofują się po cichu. Trend uderza w nasze kieszenie

Od początku roku jesteśmy świadkami wojny cenowej na polskim rynku supermarketów. Z raportu poświęconego ubiegłorocznym akcjom promocyjnym wynika jednak, że liczba promocji w 2023 roku spadła o 10,5 proc. rok do roku. Statystyczna rodzina mogła wydać w zeszłym roku nawet kilkaset złotych więcej.

Wojna cenowa trwa. Eksperci alarmują: klienci tracą setki złotych
Wojna cenowa trwa. Eksperci alarmują: klienci tracą setki złotych
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | ©Sondem - stock.adobe.com
Radosław Opas

11.03.2024 | aktual.: 11.03.2024 08:49

Analiza ponad 2,4 mln akcji promocyjnych, prezentowanych w 15 tys. gazetek sieci handlowych wykazała, że w całym 2023 roku było o 10,5 proc. mniej promocji niż w 2022 roku - poinformowano w raporcie UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupy Blix.

Zauważono, że mniejsza liczba promocji przełożyła się na większe sumy zostawiane przy kasie, a statystyczne gospodarstwo domowe mogło w ciągu roku wydać z tego powodu kilkaset złotych więcej.

Autorzy raportu podkreślają jednocześnie, że spadek liczby promocji nie oznacza, że walka o klienta, którą toczą sieci handlowe osłabła. Bardziej jednak koncentrują się one na selekcji i jakości oferowanych w promocji produktów, niż na liczbie akcji. "Sklepy starają się bardziej personalizować oferty i adresować je do określonych grup konsumentów za pośrednictwem lepiej ukierunkowanych i częstszych publikacji" - wyjaśniła Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland, cytowana w informacji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Dyskonty prowadzą ze sobą wojny cenowe"

Bogusz Biernacki z UCE Research wskazał, że 6 z 9 analizowanych rodzajów sieci handlowych ograniczyło liczbę promocji. Największe spadki rok do roku zanotowały hurtownie (40,4 proc.), markety budowlane (20,7 proc.), hipermarkety (10,2 proc.) oraz drogerie i apteki (10 proc.). Mniej promocji zorganizowały też dyskonty (5,1 proc.) i sieci cash&carry (3,9 proc.). Niewielkie wzrosty zaobserwować można w sklepach RTV i AGD (6,8 proc.), sieciach sklepów małopowierzchniowych (2,6 proc.) i supermarketach (1 proc.).

W opinii Marcina Lenkiewicza z Grupy Blix widać zmianę tendencji w polityce handlowej dyskontów, które co prawda miały mniej promocji, ale za to obniżki cen były większe. "Dyskonty prowadzą ze sobą wojny cenowe, co przekłada się na intensywność działań promocyjnych" - stwierdził Lenkiewicz.

Autorzy raportu nie wykluczają przy tym, iż zażarta wojna cenowa toczona obecnie przez Lidla i Biedronkę spowoduje zwiększenie liczby promocji w 2024 r. nie tylko organizowanych przez te sieci, ale również innych graczy na rynku.

Przeczytaj również:

Źródło artykułu:WP Wiadomości
sklepypromocjezakupy
Wybrane dla Ciebie