Wniebowzięci pasażerowie
(Archiwum)
Od czwartku dzięki nowemu prawu, łatwiej będzie o odszkodowanie za skasowany lot, spóźnienie samolotu albo utratę bagażu. Nowe przepisy będą obowiązywać w krajach Unii Europejskiej, ale dotyczyć będą również tych, którzy latają z Unii do krajów z poza niej.
16.02.2005 | aktual.: 16.02.2005 19:38
Nowych praw pasażerów muszą przestrzegać wszystkie linie lotnicze, także czarterowe i tani przewoźnicy.
Największe odszkodowania przewidziano za odmowę lotu w sytuacji gdy pasażer ma kupiony bilet, ale nie może polecieć z powodu braku miejsc w samolocie. Wysokość takiego odszkodowania uzależniona jest od odległości: 250 euro w przypadku lotu do 1500 km, 400 euro od 1500 do 3500 km i 600 euro w przypadku trasy dłuższej niż 3500 km.
Linia lotnicza będzie mogła odmówić wypłacenia odszkodowania , jeśli udowodni, że anulowanie lotu spowodowane było np.warunkami pogodowymi.
Nowe prawo bardzo zaniepokoiło właścicieli tanich linii. Dla szefa Ryanair - Michaela O'Leary te przepisy są niesprawiedliwe:
Tłumaczenie:
„Nowe przepisy nie dotyczą na przykład przewoźników promowych czy firm autobusowych. A to jest niesprawiedliwe. Po drugie: jeśli mamy wypłacić odszkodowanie komuś, kto kupił bilet za niewielką kwotę, odszkodowanie powinno wynosić tyle, ile ten bilet kosztował a nie na przykład 250 euro. Myślę, że sądy odrzucą te przepisy”.