Władze miasta znów unieważniły przetarg na Most Północny
Władze miasta po raz kolejny unieważniły przetarg na projekt i budowę Mostu Północnego, który
umożliwi w Warszawie przeprawę między dzielnicami Białołęka i
Bielany. Powodem takiej decyzji był fakt, że oferenci żądali za
budowę prawie trzy razy tyle, ile planowało wydać miasto.
05.01.2007 15:20
Miasto proponowało kwotę około 600 mln złotych. Trzy oferty, które zostały złożone, opiewały na kwoty znacznie wyższe. Najniższa z nich to około 1 mld 600 mln złotych- powiedział podczas wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz.
Wojciechowicz poinformował, że jeszcze w styczniu zostanie rozpisany kolejny przetarg, tym razem w formule, rozdzielającej projektowanie od samego wykonawstwa. Zapewnił, że do 2010 r. Most Północny zostanie zbudowany.
Most Północny - ósma drogowa przeprawa przez Wisłę - o długości ok. 830 metrów i szerokości 45 metrów, będzie się składał z dwóch przepraw: dla ruchu samochodowego oraz dla tramwajów. Cała trasa o długości 3,6 km, na odcinku od węzła Pułkowa na Bielanach do węzła Modlińska na Pradze, będzie miała trzy węzły komunikacyjne i pięć skrzyżowań.
Przystępując do nowego przetargu będziemy weryfikowali poziom cen, który proponowaliśmy. Myślę, że tryb, który chcemy zastosować - rozdzielając projekt od budowy - pozwoli po pierwsze nie spowolnić w istotny sposób oddania mostu do roku 2010, a jednocześnie pozwoli określić koszty realizacji mostu na poziomie, który jest realny do przyjęcia dla budżetu miasta- podkreślił Wojciechowicz.
Most Północny miał powstać w 2008 r. Trwający dwa lata konkurs na koncepcję mostu ostatecznie został unieważniony pod koniec października ubiegłego roku. Wtedy Ratusz mógł ponownie przeprowadzić nowy przetarg na projekt i budowę mostu. Po kilkakrotnym przekładaniu przez Zarząd Dróg Miejskich terminu składania ofert, pod koniec grudnia udało się otworzyć koperty z potencjalnymi wykonawcami. Do zaprojektowania i wybudowania Mostu Północnego zgłosiły się trzy konsorcja.
W kwietniu 2005 r. miasto wybrało w konkursie dwie koncepcje Mostu Północnego, na podstawie których miał powstać jeden projekt. Jedna z firm, która wówczas przegrała, zaskarżyła konkurs, a sąd unieważnił jego wyniki z powodu błędów proceduralnych. Miasto ponownie rozpisało konkurs i miesiąc później wybrało te same dwie oferty. Wówczas znowu zaprotestowała ta sama firma, a Urząd Zamówień Publicznych zdecydował o wykluczeniu z konkursu prac, które dwukrotnie wygrały. Powodem było to, że projektanci przewidzieli w nich dwa pasy jezdni na węzłach dojazdowych, a regulamin mówił o trzech pasach.