Wielka parada tramwajowo-autobusowa w Poznaniu
23 pojazdy, z tramwajem konnym na czele,
przejechały w niedzielę przez centrum Poznania. Paradę
zorganizowano z okazji 125-lecia komunikacji miejskiej w stolicy
Wielkopolski.
Tramwaj konny prowadził prezydent Poznania Ryszard Grobelny. Wszystkie uczestniczące w paradzie autobusy i tramwaje jechały bez pasażerów i były oznakowane specjalnym numerem linii 125 oraz okolicznościowym napisem 125 lat komunikacji miejskiej w Poznaniu. Największą sensację wśród widzów, oprócz tramwaju konnego, wzbudzał odrestaurowany jelcz RTO zwany "ogórkiem".
W jednej z zajezdni tramwajowych zorganizowano wystawy modeli tramwajów i autobusów, a także innych pamiątek związanych z komunikacją miejską. Na stoiskach Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu sprzedawano okolicznościowe pamiątki jubileuszowe oraz wydawnictwa poświęcone komunikacji miejskiej. Dochód uzyskany ze sprzedaży zostanie przekazany na kwestę prowadzoną przez stowarzyszenie Klub Miłośników Pojazdów Szynowych pod hasłem "Ratujmy stare bimby" (bimba to gwarowe określenie tramwaju w Wielkopolsce).
Początki komunikacji miejskiej w Poznaniu sięgają połowy ubiegłego wieku. Pierwsza regularna linia tramwaju konnego zaczęła funkcjonować 31 lipca 1880 r. na trasie Dworzec Kolejowy-Stary Rynek. Pasażerskie przewozy tramwajami trakcji elektrycznej rozpoczęto w Poznaniu w marcu 1898 r. W listopadzie 1925 r. pojawiła się w Poznaniu miejska komunikacja autobusowa, a pięć lat później, pierwsza w Polsce linia trolejbusowa. Trolejbusy jeździły w Poznaniu do marca 1970 r.
Obecnie MPK obsługuje 16 linii tramwajowych, 44 linie autobusowe zwykłe, 1 linię autobusową pośpieszną oraz komunikację nocną, która tworzą 14 linii autobusowych i jedna tramwajowa.