Zmiany w kursowaniu SKM. Na gorsze
Największe utrudnienia będą miały miejsce na linii pruszkowskiej
14 grudnia 2014 roku zostanie wprowadzony nowy rozkład jazdy pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej. Najwięcej zmian pojawi się na liniach legionowskich S3 i S9. Odcinek Legionowo – Wieliszew w dni powszednie będzie obsługiwany przez pociągi linii S9. Dla linii S1 i S2 zmienią się godziny odjazdów pociągów ze stacji. Mimo dodatkowych kursów w godzinach szczytu komunikacyjnego, pasażerów czekają spore utrudnienia.
S1
Rozkład jazdy linii S1, z powodu prac modernizacyjnych na odcinku Warszawa – Pruszków – Grodzisk Mazowiecki, będzie ulegał zmianom przez kilka najbliższych miesięcy. Wraz ze zamianami organizacji ruchu kolejowego będzie zmieniała się liczba pociągów SKM i ich koordynacja z połączeniami Kolei Mazowieckich. W najbliższym okresie (do 31 stycznia 2015 roku) liczba połączeń SKM nie zostanie zmniejszona, a na linii otwockiej układ połączeń będzie zbliżony do obecnego.
Na odcinku pruszkowskim – w godzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego – zostaną uruchomione dodatkowe połączenia. Z Pruszkowa do Warszawy Wschodniej dodatkowe pociągi wyjadą o godzinach 7.06 i 8.10. Dodatkowe kursy będą realizowane także na odcinkach Warszawa Wschodnia – Pruszków (wyjazd z Warszawy Wschodniej o godzinie 16.37) oraz Warszawa Zachodnia – Pruszków (wyjazd z Warszawy Zachodniej o godzinie 18.17).
Dla pociągów SKM linii S1 rozkład jazdy będzie obowiązywał do 31 stycznia 2015 roku. Od 1 lutego 2015 roku – wraz z rozpoczęciem przebudowy mostu na Utracie w pobliżu stacji kolejowej w Pruszkowie – rozkład jazdy zostanie zmieniony, a liczba pociągów SKM i KM ograniczona.
S2
Pociągi będą kursować bazowo co 30 minut (praktycznie bez odstępstw). Na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Lotnisko Chopina kursy linii S2 będą skoordynowane – podobnie jak w obecnym rozkładzie jazdy – z liniami S3 i KML.
Odstępy pomiędzy odjazdami pociągów SKM i KM z Warszawy w kierunku Sulejówka Miłosny nie zmienią się.
Przeczytajcie także: Nowe ekspozycje w Królewskim Ogrodzie Światła w Wilanowie!
S3 i S9
Od 14 grudnia 2014 roku odcinek Legionowo – Wieliszew w dni powszednie będzie obsługiwany przez pociągi SKM linii S9. W weekendy i święta na tym odcinku będą kursowały pociągi linii S3. Wieliszew będzie dodatkowo obsługiwany dwoma parami połączeń, które zapewnią bezpośredni dojazd do Warszawy przed godziną 8.00 i powrót po godzinie 16.00.
Dla pociągów SKM linii S3 w dni powszednie będzie obowiązywała trasa podstawowa Legionowo – Warszawa Lotnisko Chopina. Jednak zarówno pociągi linii S3, jak i S9 – w godzinach szczytu komunikacyjnego – będą obsługiwały stację Legionowo Piaski. Wyjątkiem będzie pociąg wyjeżdżający z Legionowa do Warszawy o godzinie 7.36. Późniejszy, w stosunku do rozkładu obecnego, odjazd tego pociągu z Legionowa jest związany ze zmianami godzin kursowania pociągów KM z Ciechanowa i Działdowa.
Rozkład jazdy pociągów SKM linii S9 będzie, w miarę możliwości, skoordynowany z rozkładami jazdy pociągów Kolei Mazowieckich obsługujących Nasielsk, Ciechanów i Działdowo. Zostanie także uruchomione nowe połączenie na odcinku Legionowo Piaski – Warszawa Gdańska. Pociąg będzie wyjeżdżał z Legionowa Piasków o godzinie 6.29, a na stację Warszawa Gdańska będzie dojeżdżał o godzinie 6.55.
Nowy rozkład jazdy SKM na linii S3 będzie różnił się od obecnego późniejszymi o kilka minut godzinami odjazdów pociągów w kierunku Warszawy, spowodowanymi koniecznością dopasowania odjazdów pociągów SKM do godzin kursowania pociągów „pendolino” z Gdańska do Warszawy. Prawie wszystkie pociągi S3 kursujące w kierunku Lotniska Chopina będą jednak miały krótszy postój na stacji Warszawa Centralna. Rozkłady jazdy dla pociągów SKM linii S3 i S9 będą obowiązywały do 14 marca 2015 roku.
W 2015 roku rozkład jazdy na poszczególnych liniach SKM będzie ulegał modyfikacjom. Głównie ze względu na planowane prace torowe w Warszawskim Węźle Kolejowym.
W pierwszym półroczu 2015 roku najwieksze utrudnienia będą miały miejsce na linii pruszkowskiej, ze względu na kontynuację robót modernizacyjnych, obejmujących także układ podmiejski (m.in. stację Pruszków). Latem prowadzone będą prace na linii otwockiej – dalszy ciąg zadań realizowanych w bieżącym roku oraz rozpoczęcie prac związanych z budową tunelu Żegańska – Zwoleńska w Międzylesiu. W kolejnych miesiącach planowane są zamknięcia torowe związane z przebudową stacji Warszawa Rembertów (projekt Rail Baltica). W 2015 roku rozpoczną się również prace na linii Warszawa – Radom.
Przeczytajcie też: Bez naszej pomocy koty mogą nie przetrwać zimy [NASZ APEL]