Warszawa. Zareagowali w trudnych sytuacjach. Wybrano osobowości przyjazne pasażerom
Wręczono nagrody w konkursie "Osobowość Warszawskiego Transportu Publicznego Przyjazna Pasażerom". Laureatami trzeciej edycji zostali pracownicy Metra Warszawskiego, Tramwajów Warszawskich i Arrivy Bus Transport Polska.
Konkurs "Osobowość WTP Przyjazna Pasażerom" jest wspólną inicjatywą Zarządu Transportu Miejskiego oraz operatorów czyli przewoźników, z którymi ZTM zawarł umowy na świadczenie usług przewozowych. Jest przeznaczony dla etatowych pracowników firm przewozowych, którzy mają ogromny wpływ na to jak funkcjonuje transport publiczny w stolicy. To dzięki nim tysiące pasażerów codziennie szybko i bezpiecznie dociera do pracy, szkoły i na uczelnie – podkreślił w komunikacie stołeczny ratusz.
Kandydatów zgłosili pracodawcy, którzy ocenili szczególne osiągnięcia, dyscyplinę pracy, zaangażowanie, stosunek do pasażerów, współpracowników i przełożonych. Laureatów wybrała kapituła złożona z przedstawicieli ZTM oraz Urzędu m.st. Warszawy.
W tegorocznej edycji zwycięzcami konkursu zostali:
I miejsce - Marcin Cieślak, Metro Warszawskie, dyżurny stacji
Pracuje na stanowisku dyżurnego stacji od grudnia 2018 roku. Mimo dość krótkiego stażu ma opinię osoby kompetentnej, niezawodnej i godnej zaufania. Jest ceniony za wysoką kulturę osobistą oraz empatię i zrozumienie dla pasażerów. Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą ze współpracownikami i stale podnosi umiejętności zawodowe.
20 października 2020 r. otrzymał informację od dyspozytora ruchu o zasłabnięciu pasażera na peronie. Pasażer nie dawał oznak życia – doszło do zatrzymania akcji serca. Marcin Cieślak podjął natychmiastową reanimację – wykonał masaż serca i defibrylację za pomocą dostępnego na stacji urządzenia AED. Przybyli wkrótce ratownicy medyczni potwierdzili, że tylko natychmiastowa, kompetentna i odważna (z uwagi na pandemię) interwencja uratowała życie pasażerowi.
II miejsce - Rafał Grądzki, Tramwaje Warszawskie, motorniczy
Pracuje jako motorniczy tramwaju od września 2006 r. Jego praca jest bardzo wysoko oceniana przez przełożonych – jest osobą w pełni dyspozycyjną oraz zorientowaną na najwyższą jakość wykonywanych zadań. Dzięki swoim umiejętnościom zapewnia pasażerom bezpieczną, komfortową i zgodną z rozkładem podróż. W stosunku do pasażerów i do współpracowników zachowuje się taktownie i z szacunkiem. Cechuje go spokój, opanowanie i bezkonfliktowość.
Podczas prowadzenia tramwaju był świadkiem wypadku, w wyniku którego doszło do potrącenia pieszego przez samochód. Zachowując zimną krew, Rafał Grądzki w pełni profesjonalnie zorganizował i pokierował akcją ratunkową, angażując przy tym inne osoby. Aż do czasu przybycia pogotowia ratunkowego przeprowadził ponad 20 minutową reanimację, dzięki której udało się przywrócić akcję serca poszkodowanego.
III miejsce - Kinga Wiśniewska, Arriva Bus Transport Polska, kierowca
Pracuje w spółce Arriva Bus Transport od ponad 2 lat. Wysokie kompetencje przy wykonywaniu zawodu kierowcy łączy z zaangażowaniem, odpowiedzialnością i rzetelnością. Najważniejszą zasadą, którą kieruje się w pracy jest bezpieczeństwo pasażerów oraz płynna i punktualna jazda. Cechują ją też empatia i wrażliwość na potrzeby pasażerów. Udowodniła to gdy do jej pojazdu wsiadła zagubiona, starsza pani, która nie pamiętała swojego adresu i nie potrafiła udzielić żadnych informacji na swój temat. Kinga Wiśniewska, na podstawie szczątkowych danych uzyskanych od pasażerki, rozpoczęła poszukiwania jej bliskich i z sukcesem nawiązała kontakt z jednym z członków rodziny. Po przekazaniu pasażerki pod opiekę policji nadal pozostawała w kontakcie telefonicznym z rodziną, aż do momentu upewnienia się, że starsza pani jest już bezpieczna.
Po raz pierwszy przyznano także wyróżnienia, które otrzymali:
Dorota Nosarzewska, Szybka Kolej Miejska, kierowniczka pociągu
Jest kierownikiem pociągu od 15 lat. Jako pierwsza kobieta zdobyła w SKM i na Mazowszu licencję maszynisty. Zawsze koleżeńska, chętna do pomocy i służąca radą. Cieszy się uznaniem zarówno zwierzchników, jak i współpracowników. W pracy najważniejszy jest dla niej kontakt z pasażerem, a także możliwość niesienia pomocy drugiemu człowiekowi. A jej zawodowe motto brzmi: "obsługuję swoich pasażerów tak, jakbym sama chciała być obsłużona".
Dorota Nosarzewska ocaliła życie młodego mężczyzny, który chciał popełnić samobójstwo na torach. Zareagowała błyskawicznie i mimo zagrożenia ze strony nadjeżdżającego pociągu, nawiązała z nim dialog. A argumenty i siła przekonywania sprawiły, że oboje bezpiecznie wrócili na peron.
Tomasz Czarnota, Tramwaje Warszawskie, motorniczy
Pracuje jako motorniczy tramwaju od 25 lat. Jest cenionym pracownikiem ze względu na najwyższą jakość wykonywanych zadań. Jego spokój i opanowanie przekładają się na bardzo dobry kontakt z pasażerami, w stosunku do których zawsze zachowuje się taktownie i z należnym szacunkiem. Jego profesjonalizm, doświadczenie oraz umiejętności okazały się kluczowe w sytuacji, gdy jadący na hulajnodze chłopiec nagle wtargnął na jezdnię – dzięki błyskawicznej reakcji Tomasz Czarnota zdołał zatrzymać tramwaj i zapobiec potrąceniu chłopca.