Warszawa. Remont stacji Warszawa Zachodnia wchodzi w kolejny etap
W związku z przebudową stacji Warszawa Zachodnia w niedzielę rozpoczęto kolejny, rozszerzony etap prac. Prowadzone prace wymagają zmiany dojścia od strony Woli. Nie zmienia się komunikacja od strony Alei Jerozolimskich. Ruch pociągów na stacji zostaje utrzymany.
15.02.2021 07:19
Jak podkreślają PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w komunikacie, przebudowa stacji Warszawa Zachodnia zapewni lepszą podróż i wyższy standard obsługi podróżnych.
Prace na stacji Warszawa Zachodnia prowadzone są całą dobę, także zimą. Rozebrano już zbędną zabudowę. Zdemontowano stare oświetlenie. Przełożono podziemne instalacje, by uniknąć kolizji podczas prac. Na kolejnych peronach, po zabezpieczeniu terenu i zmianie organizacji ruchu, budowana jest konstrukcja kładki - nowego przejścia nad peronami. Prace obejmują również konstrukcję tunelu, budynku wielofunkcyjnego oraz hali dworca. Przygotowywane jest tymczasowe dojście do peronu 8. Główny wykonawca Budimex S.A. informuje, że na budowie pracuje obecnie 70 podwykonawców i dostawców. W robotach uczestniczy 500 osób i 200 jednostek sprzętu.
Warszawa. Rozszerzany zakres prac od strony Woli wymaga zmian
Szerszy zakres prac będzie wymagał zmian w komunikacji od strony północnej, ul. Tunelowej. Zalecanym dojściem do stacji będzie kierunek od Alei Jerozolimskich. Komunikację ułatwi oznakowanie i plany z organizacją ruchu.
Wyburzony zostanie stary budynek dworca Warszawa Zachodnia od strony ul. Tunelowej. W tym miejscu będzie budowany segment przyszłego tunelu pasażerskiego łączącego nową Warszawę Zachodnią z linią obwodową oraz nową halą dworca. Wykonanie tych prac jest niezbędne do wybudowania przejścia dla pasażerów nad peronami.
Po szczegółowych analizach ustalono bezpieczną trasę dojścia. Droga od peronu nr 7 do peronu 8 (linii obwodowej) przebiegnie nową trasą i wydłuży się o ok. 500 metrów do 700 metrów. Czas dojścia zajmie ok. 10 minut. Dojście do peronów 1-7 od strony Woli będzie odbywać się tą samą trasą, przez peron 7.
W porównaniu do obecnej drogi przejście będzie dłuższe, a czas dojścia z ulicy Tunelowej na perony 1-7 zajmie ok. 15 minut. W związku z tymi zmianami, sugerowanym dojściem do peronów 1-7 i 8 (linia obwodowa) jest dojście od strony Alei Jerozolimskich.
Aktualna organizacja ruchu do peronu 8 przewidziana jest do połowy marca. Przebudowana pętla autobusowa na ulicy Tunelowej zostaje w obecnym miejscu do końca prac. Po wybudowaniu kładki powstanie dla pasażerów nowe przejście nad peronami łączące dzielnicę Wolę z Ochotą.
Warszawa. Dworzec Warszawa Zachodnia po zmianach
Prace na Warszawie Zachodniej przygotują stację do komfortowej obsługi podróżnych pociągów aglomeracyjnych oraz dalekobieżnych. Perony przygotowane będą do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się - przewidziano m.in. ruchome schody i windy. Utworzone zostaną lepsze połączenia z komunikacja miejską. Wszystkie perony będą zadaszone. Czytelne oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej ułatwią korzystanie z kolei. Dodatkowy peron od strony ul. Tunelowej ułatwi sprawne połączenia.
Komunikację w obszarze stacji ułatwi kładka, która połączy Wolę i Ochotę. Przejście podziemne będzie wydłużone do peronu nr 8 (docelowo nr 9) przy linii obwodowej. Będzie też wyższe, szersze i połączone z poczekalnią i kasami biletowymi. Kompleksowo przebudowany będzie układ torowy. Dzięki nowoczesnym systemom zarządzenie ruchem kolejowym zostanie usprawnione.
Przez stację średnio na dobę przejeżdża około tysiąca pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych.
Prace na stacji Warszawa Zachodnia to jedna z największych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad 1,9 mld zł netto. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.