Warszawa. Postępuje budowa metra na Bródnie. Prace prowadzone są na poziomie -2
Budowa na stacjach bródnowskiego odcinka metra prowadzona jest już na poziomie -2. Wydobyto grunt z tej głębokości, co pozwoliło na dokonanie kolejnych odkryć archeologicznych. Znaleziono m.in. kości prażubra oraz fragment szczęki młodego mamuta włochatego.
Wykonawca budowy zakończył już montaż obu tarcz TBM. Będą one drążyły tunele ze stacji C21 Bródno w kierunku stacji Trocka. Tarcze TBM Anna i Maria znajdują się w pozycjach startowych. Na początku maja planowany jest start pierwszej z nich – Marii. Pracę powinna zakończyć jesienią.
Przygotowane są też wszystkie elementy niezbędne do poprawnej i nieprzerwanej pracy tarcz. Na stacji C21 Bródno zostało wydzielone specjalne miejsce, do którego będzie transportowany urobek. Na plac budowy systematycznie dowożone są elementy obudowy tuneli – informuje stołeczny ratusz.
Warszawa. Metro. Niezwykłe odkrycia archeologiczne
Nadzór archeologiczny nad rozbudową metra pełni Muzeum Archeologiczne w Warszawie.
Muzeum otrzymało wyniki analizy kości szczęki, odnalezionej na początku kwietnia na budowie stacji C19 Zacisze. Dwa ośrodki badawcze stwierdziły, że znalezione szczątki należały do bardzo młodego osobnika mamuta włochatego. Ząb w odnalezionej szczęce był jeszcze niewyrżnięty.
Wcześniej, podczas prac przy budowie stacji C21 Bródno, natrafiono na fragment czaszki innego ssaka. Wstępne oględziny wskazywały, że może być to tur. Ostatecznie ssak okazał się prażubrem.
To nie pierwsze prehistoryczne szczątki znalezione podczas budowy warszawskiego metra. W listopadzie 2018 roku, na wolskim odcinku metra, w okolicach ul. Płockiej odkryto szczątki dużego zwierza. Jak się później okazało należały do słonia leśnego, który zamieszkiwał te tereny podczas epoki lodowcowej około 120 tys. lat temu. Słoń leśny jest upamiętniony na tablicy na stacji metra Płocka. Obok niej znajduje się model kości stawu biodrowego słonia.
Warszawa. Metro. Budowane są trzy stacje
Na północno-wschodnim odcinku metra powstają trzy stacje. Stacja C19 roboczo nazywana "Zacisze” powstaje pod ul. Figara, w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną. Stacja C20 "Kondratowicza” jest budowana przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza. Stacja C21 "Bródno” powstaje przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej.
Stacje będą połączone ponad czteroma kilometrami tuneli. Za ostatnią stacją powstaje komora torów odstawczych. Będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane zostaną także trzy wentylatornie.
Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Astaldi i Gulermak. Realizowany projekt jest warty 1 397 895 000 zł. Wykonawca ma czas na ukończenie do września 2021 roku. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.