Warszawa. Oszczędne nowe tramwaje
Tramwaj Hyundai zdał egzamin z oszczędności. Nowe tramwaje zużyją o wiele mniej prądu niż inne wagony, które jeżdżą już po stolicy.
22.10.2021 12:49
Jak poinformował w komunikacie stołeczny ratusz, testy oszczędności prądu przeprowadzono w nocy na trasie dziewiątki. Badanie polegało na określeniu średniego zużycia energii elektrycznej na trasie między pętlą Gocławek, a pętlą P+R al. Krakowska.
Warunki testowe odzwierciedlały jazdę tramwajem w ciągu dnia. Symulowano zatrzymywanie się przed skrzyżowaniami, na przystankach a także obciążenie pojazdu - tramwaj został załadowany betonowymi odważnikami, które ważą, tyle co 240 pasażerów.
Wynik zużycia energii okazał się lepszy niż zaoferował producent. Średnie zużycie energii elektrycznej w tramwaju Hyundai na jednego pasażera na kilometr jest o ok. 29% mniejsze niż w jednym z nowszych niskopodłogowych wagonów kupionych kilka lat temu. Tramwaj Hyundai do przewiezienia jednego pasażera na odcinku 1 km w ciągu godziny zużyje 15 Watów. Tymczasem osobowe samochody elektryczne potrzebują do tego dwa razy więcej energii – około 30 Watów na godzinę.
W ostatnim czasie technologie przetwarzania prądu elektrycznego w pojazdach rozwijają się bardzo szybko. Stolica na tym skorzysta. Urządzenia elektryczne w tramwajach Huyndai zaprojektowano z wykorzystywaniem najnowocześniejszych tranzystorów, które są od niedawna stosowane także do budowy aut elektrycznych - tranzystorów SiC (technologia węglika krzemu).
Dodatkowo, tramwaje dzięki temu, że jeżdżą po gładkich szynach, a nie po asfalcie, mają mniejsze od aut opory toczenia.
Nowe wagony są częścią większego zamówienia, obejmującego aż 123 pojazdy. Umowa zawiera opcję na kolejne 90 wagonów. Do stolicy trafią aż trzy rodzaje pojazdów szynowych o różnej długości, w wersji jednokierunkowej i dwukierunkowej. W najdłuższym tramwaju będzie mogło podróżować nawet 240 osób. Nowy tramwaj ma za sobą pierwszą jazdę z pasażerami.
Dzięki nowym pojazdom, warszawianki i warszawiacy będą mogli częściej podróżować niskopodłogowymi, wygodnymi, klimatyzowanymi wagonami. Docenią je w szczególności pasażerowie z niepełnosprawnościami, opiekunowie z dziećmi w wózkach, a także seniorzy.
Po zrealizowaniu zamówienia na wszystkie 123 tramwaje do końca kwietnia 2023, stolica będzie dysponowała największą flotą tramwajów niskopodłogowych w Polsce. Ich liczba przekroczy 430, co będzie stanowić aż 70% całego taboru tramwajowego.