Warszawa. Hulajnogi elektryczne jak rowery? Projekt nowej ustawy nie pozostawia wątpliwości
Miłośnicy hulajnóg elektrycznych przed kolejną podróżą powinni koniecznie zapoznać się z projektem noweli, które w ostatnim czasie opublikowane zostało przez Rządowe Centrum Legislacji. O uchwalenie nowych przepisów wielokrotnie apelowały m.in. władze Warszawy. Czy hulajnogi elektryczne będą traktowane jak rowery? Szczegóły w tekście poniżej.
19.05.2020 | aktual.: 19.05.2020 13:10
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji w ostatnim czasie pojawił się projekt noweli prawa o ruchu drogowym, a także innych ustaw, regulujących status ruchu na drogach publicznych. Dotyczą one m.in. hulajnóg oraz deskorolek elektrycznych. Zgodnie z nowymi przepisami jednoślady te nie będą mogły być szersze niż 90 cm i dłuższe niż 1 metr i 25 centymetrów. Będą musiały mieć także konstrukcyjnie ograniczoną maksymalną prędkość do 25 km/h i posiadać napęd elektryczny.
- Przyjęta szerokość jest analogiczna do szerokości roweru ze względu na zajmowaną przestrzeń podczas poruszania się. W stosunku do pierwotnego projektu, z definicji urządzenia transportu osobistego usunięto ograniczenie maksymalnej dopuszczalnej masy urządzenia transportu osobistego. Bowiem sztywne określenie tego parametru doprowadzić może do zablokowania możliwości wykorzystania różnych urządzeń, które istnieją na rynku” – czytamy w uzasadnieniu projektu.
W konsekwencji kierującego np. hulajnogą elektryczną obowiązywać będą zasady ruchu drogowego takie jak dla kierującego rowerem. Jeżeli zatem kierujący jednośladem doprowadzi do kolizji, będzie traktowany jak rowerzysta, nie jak pieszy.
Warszawa. E-hulajnogi na ścieżkach dla rowerów
Kierujący e-hulajnogą może korzystać z infrastruktury przeznaczonej dla rowerów. Ponadto osoby korzystające z urządzenia będą musiały mieć odpowiednie uprawnienia (takie jak na rower). Jeśli nie ukończyli 18 lat, będą to: karta rowerowa lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Na hulajnogach elektrycznych po drogach nie będą mogły się poruszać dzieci do lat 10, nawet jeśli pozostają pod opieką dorosłych. Wyjątek stanowić będzie poruszanie się w strefie zamieszkania.
Przypomnijmy, że o uchwalenie przepisów wielokrotnie apelowały m.in. władze Warszawy. W samej stolicy jest kilka firm, które oferują wynajem e-hulajnóg.
Zobacz także:Wybory 2020. Cezary Tomczyk pytany o komisarza w stolicy: Warszawa jest zabezpieczona
Masz news, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl