Warszawa. Druga linia metra obchodzi urodziny. Jeździmy już pięć lat
W niedzielę druga linia metra obchodzi piąte urodziny. Linia M2 została otwarta dla pasażerów 8 marca 2015 r. Obecnie liczy dziesięć stacji, które można przejechać w 17 minut.
Druga linia metra odmieniła transport publiczny w Warszawie, bo pozwoliła dotrzeć do wielu gorzej skomunikowanych, ale ważnych punktów w stolicy.
Metro stało się bezpośrednim środkiem transportu do takich miejsc jak Centrum Nauki Kopernik, Trakt Królewski, Muzeum Pragi, Teatr Powszechny, Teatr Rampa czy zoo. Dzięki niej można szybko dostać się na stadion, na którym organizowanych jest wiele wydarzeń, nie tylko sportowych. Z kolei stacja Centrum Nauki Kopernik prowadzi na Bulwary Wiślane, które są ulubionym miejscem wypoczynku dla warszawiaków i turystów.
Dziś przejazd całego odcinka z Woli, ze stacji Rondo Daszyńskiego na Pragę do stacji Trocka zajmuje ok. 17 minut.
Od dnia otwarcia odnotowano 186, 7 mln wejść do stacji linii M2. Rekordowym dniem był 19 listopada 2019 r., z liczbą 198 tys. wejść. Najwięcej odwiedzających - 38, 9 mln odnotowano na stacji Dworzec Wileński. Najmniej popularną stacją jest natomiast Centrum Nauki Kopernik z liczbą 11, 3 mln wejść.
Kolorowy odcinek centralny
Grafiki na ścianach zatorowych stacji zaprojektował wybitny twórca Wojciech Fangor. Jak podkreśla ratusz, dzięki temu stołeczne metro stało się największą na świecie podziemną galerią pop-artu. Swoją architekturą wyróżniają się także trzy oddane w październiku 2019 r. stacje - Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka.
Centralny odcinek drugiej linii metra zbudowano jako pierwszy, w centrum Warszawy. Jest osią wschód-zachód, do której dołączane są następne stacje. Przesiadka do pociągów linii M1 umożliwia dojazd na południe i północ Warszawy. Metro jest też dobrze skomunikowane z koleją. Komunikacja naziemna jest poprowadzona tak, aby zapewniała jak najlepszy dojazd do metra.
Wkrótce nowe stacje linii M2
Wkrótce na Woli zaczną działać nowe stacje – Płocka, Młynów i Księcia Janusza. Trwa budowa następnych: na Bemowie – Ulrychów i Powstańców Śląskich oraz na Targówku – Zacisze, Kondratowicza i Bródno. Budowa całej linii M2 ma zostać zakończona przed 2023 r.
Najpłytszą stacją jest Rondo Daszyńskiego. Położona jest 12 m poniżej gruntu. Najgłębsza stacja to Nowy Świat, która znajduje się 27 m pod ziemią. Długość tunelu pod Wisłą liczy ok. 900 m. Najdłuższe schody ruchome, liczące 40,4 m są na stacji Centrum Nauki Kopernik.
Przemianę przeszły też ulice, które są nad metrem. Na ul. Świętokrzyskiej posadzono nowe drzewa, rozszerzono chodniki i poprowadzono ścieżkę rowerową. Renowację przeszły także ulica Targowa i pl. Wileński oraz okolice stacji Szwedzka i Targówek Mieszkaniowy.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.