Warszawa. Czy trzecia linia metra będzie opłacalna?
Koszt trzeciej linii metra na Gocław będzie tak wysoki, że przeważy korzyści z jej budowy dla pasażerów.
Jak pisze "Gazeta Wyborcza", taki wniosek wynika z opublikowanego w środę studium technicznego. Mimo to przyznano 41 mln zł na prace przygotowawcze.
Jak podkreśla dziennik, potwierdziły się obawy ekspertów, krytykujących wybrany przez ratusz przebieg tuneli. W pierwszym etapie, czyli zgodnie z zapowiedzią władz miasta do 2028 r., to niecałe 8 km z Gocławia do stacji przesiadkowej Stadion Narodowy.
- Szansę na nieznaczne przekroczenie progu opłacalności tej inwestycji na poziomie 1,09 dawałoby tylko przedłużenie III linii pod Wisłą w latach 30. do stacji przesiadkowej Racławicka na Mokotowie i dalej na Służewiec - czytamy w gazecie.
Obliczenia za 1,9 mln zł na zlecenie ratusza sporządziło polsko-francuskie konsorcjum firm Transeko i Egis. Wyniki zostały opublikowane wczoraj. Tymczasem już w zeszłym tygodniu, mimo napiętej z powodu pandemii sytuacji budżetowej, radni przyznali 41, 3 mln zł na rozpoczęcie prac przygotowawczych. Metro zleci badania geologiczne, a w drugiej połowie roku analizy przebiegu III linii przez Siekierki albo Augustówkę - podaje dziennik.
Źródło: Gazeta Wyborcza