W piątek flashmob na pl. Zbawiciela!
Wydarzenie będzie wielokontekstowym działaniem performatywnym w przestrzeni miejskiej
10.12.2014 14:28
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W piątek o g. 12:00 na placu Zbawiciela grupa tancerzy wciągnie przechodniów w świat wyjątkowego artysty, jakim jest Francis Alӱs. Jego wystawę można obecnie oglądać w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Wydarzenie będzie wielokontekstowym działaniem performatywnym w przestrzeni miejskiej. Tym flashmob’em organizatorzy chcą wyjść poza siedzibę CSW i wejść w dialog z warszawiakami za pośrednictwem symboli i ruchu nawiązującego do wystawy.
Przeczytajcie też: Za darmo: 14. Międzynarodowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS
Co będzie się działo w piątek na pl. Zbawiciela?
- Nie chcę zdradzać szczegółów, mogę jedynie powiedzieć, że ten flashmob nie bez powodu odbędzie się na pl. Zbawiciela. Każdy, kto przyjdzie na miejsce zdarzenia, będzie mógł użyć specjalnych rekwizytów - opowiada w rozmowie z Wawalove.pl performerka i reżyserka piątkowego wydarzenia na pl. Zbawiciela, Paulina Święcańska- Ktoś, kto w południe będzie jechał tramwajem przez plac, będzie mógł być świadkiem tego wydarzenia.
Skąd pomysł na taką akcję?
- Flashmob i ogólnie pojęte akcje uliczne to nowa i wciąż mało popularna w Warszawie i Polsce forma promocji. To powinno się zmienić! - mówi Paulina Święcańska. - Do działania zainspirowała mnie m.in. akcja performatywna na Wiśle w latach 70., którą przygotował dawny dyrektor CSW Wojciech Krukowski (obecnie jedna z sal w CSW nosi jego imię) i Akademia Ruchu. Akcja dedykowana była pasażerom miejskiej komunikacji, którzy przejeżdżając mostem Śląsko - Dąbrowskim, spoglądali na zamarzniętą Wisłę. Działanie polegało na dynamicznej animacji (przez nieustanną zmianę konfiguracji) jaskrawoczerwonych, 20 - 30 metrowych pasów płótna.
Jaki jest cel takiej akcji performatywnej?
- To sposób na to, aby artysta wyszedł na ulicę, do widza, przechodnia. Po to, aby zachęcić, zainspirować do odwiedzenia muzeum. Ale to nie wszystko. Zależy nam, aby takim wydarzeniem wywołać u warszawiaków refleksję, zmusić do zastanowienia, trochę wybić z codziennego rytmu. Jedna osoba pomyśli, że to bez sensu i pójdzie dalej. Inna zatrzyma się, choćby myślą i w całym miejskim zabieganiu pomyśli nad zdarzeniem, a może i sobą samym. W ten sposób sztuka wychodzi do człowieka.
O wystawie w Centrum Sztuki Współczesnej
Wystawa NAWIJAĆ-ROZWIJAĆ (Projekty afgańskie, 2010 – 2014) to pierwsza w Polsce indywidualna prezentacja twórczości Francisa Alӱsa (ur. 1959). Projekt koncentruje się na najnowszych pracach Alӱsa wykonanych podczas jego wielokrotnych pobytów w Afganistanie w latach 2010-2014. Tytułowej pracy wideo towarzyszy obszerny wybór obrazów, rysunków, kolaży, szkiców, dokumentów i efemeraliów. Tworzą one swego rodzaju archiwum o strukturze przywodzącej na myśl dziennik podróży. Pokazane zostaną w powiązaniu z dwoma wcześniejszymi, ikonicznymi dziełami tego artysty: Paradox of Praxis I (Sometimes Making Something Leads to Nothing) i The Green Line, w których Francis Alӱs podejmuje dialog z modernistyczną tradycją medium rzeźby oraz malarstwa.
REEL-UNREEL (NAWIJAĆ-ROZWIJAĆ), film wyprodukowany w 2011 roku w ramach dOCUMENTA (13), jest główną pracą na wystawie, a zarazem wypowiedzią artysty na temat sztuki filmowej, swojego rodzaju hołdem dla odchodzącego do przeszłości filmu analogowego. Tytuł z jednej strony odnosi się do przedstawionej w nim narracji, z drugiej zaś do fenomenu samego medium filmowego, z nawijaniem i zwijaniem taśmy na projektorze. Alӱs wykorzystuje tu również swoistą grę słów w języku
angielskim, reel/real (nawijać/realny) i unreel/unreal (rozwijać/nierealny), aby podkreślić daleki od rzeczywistości obraz, jaki zachodnie media wykreowały na temat współczesnego Afganistanu.
Francis Alӱs to jeden z najważniejszych artystów współczesnych, znany na świecie ze swoich performatywnych akcji dokumentowanych na wideo, wnikających w społeczne i polityczne modele środowisk wielkomiejskich. Artysta wykorzystuje nietradycyjne metody twórcze, m.in. praktykując niemal obsesyjnie spacery po mieście, dzięki którym indywidualizuje pojęcie przestrzeni publicznej. Francis Alӱs wykorzystuje medium performansu do interpretowania złożonych relacji między kwestiami politycznymi, społecznymi i kulturalnymi we współczesnym społeczeństwie.
Wystawę można oglądać do 11 stycznia 2015 roku.