RegionalneWarszawaPorównają Aleje Jerozolimskie z Świętokrzyską. Pierwsze takie badanie w Polsce

Porównają Aleje Jerozolimskie z Świętokrzyską. Pierwsze takie badanie w Polsce

Zgodnie z harmonogramem prace powinny zakończyć się do grudnia.

Porównają Aleje Jerozolimskie z Świętokrzyską. Pierwsze takie badanie w Polsce
Karolina Kołodziejczyk

09.09.2016 10:30

Jak swoją rolę spełniają warszawskie ulice? Czy w odpowiedni sposób służą wszystkim? ZDM sprawdzi to na przykładzie ul. Świętokrzyskiej i Al. Jerozolimskich. Właśnie wybrany został wykonawca analizy.

- Aby projektować rozwiązania, które przez lata będą służyć mieszkańcom, konieczna jest dokładna analiza stanu obecnego: nie tylko infrastruktury drogowej, ale też innych czynników mających wpływ na jakość życia mieszkańców. - twierdzi Zarząd Dróg Miejskich. - Chcemy dokonać takiej analizy w odniesieniu do dwóch kluczowych ulic w centrum Warszawy – Al. Jerozolimskich i ul. Świętokrzyskiej.

Opracowanie wykona firma VIA VISTULA, która wygrała w przetargu ogłoszonym przez ZDM. Zgodnie z harmonogramem prace powinny zakończyć się do grudnia.

Dwie ulice - dwa różne światy?

Ulica Świętokrzyska w ostatnich latach przeszła dużą metamorfozę. Po zakończeniu budowy II linii metra, stała się bardziej przyjazna dla pieszych, poszerzono chodniki i wyznaczono trasy rowerowe. Funkcje transportowe w dużej mierze przeniosły się pod ziemię – pod ulicą kursuje metro.

Zupełnie odmiennie wyglądają Aleje Jerozolimskie. Tu zmiany w ostatnich latach ograniczały się do remontów (chodników, latarni czy torowiska). Ulica jest zdominowana przez funkcję transportową – dziesiątki tysięcy pasażerów korzystają z tramwajów i autobusów, jezdnie są stale zakorkowane, ciężko też znaleźć wolne miejsce postojowe.

Choć obie ulice są do siebie równoległe i biegną niecały kilometr od siebie, ich charakter bardzo się różni. Badanie ma za zadanie porównać obie przestrzenie, na odcinku pomiędzy al. Jana Pawła II a Nowym Światem.

Pierwsze takie badanie w Polsce

Wkrótce zostanie przeprowadzona analiza przestrzenna i ekonomiczna, która uwzględni kilka istotnych elementów. - Po pierwsze, chcemy porównać procentowy udział w wykorzystaniu pasa drogowego przez poszczególne grupy użytkowników (pieszych, rowerzystów, samochody i komunikację miejską) a także zieleń uliczną. - tłumaczy Zarząd Dróg Miejskich.

Dane te zostaną zestawione z pomiarami ruchu pojazdów mechanicznych, ruchu pieszych i rowerów oraz pasażerów transportu zbiorowego. Pomiary będą nie tylko ilościowe – Sprawdzimy też zachowania pieszych i ich strukturę wiekową (liczbę osób starszych czy dzieci) a także charakterystykę ruchu pojazdów (prędkości o różnych porach dnia). - mówi ZDM.

Analizę poprzedzi szczegółowa inwentaryzacja. - Chcemy wiedzieć, jak została zagospodarowana przestrzeń ulicy, czy odpowiada to mieszkańcom, jaki jest dostęp do transportu zbiorowego i jaki wpływ na jakość życia mieszkańców mają obiekty znajdujące się na analizowanych ulicach. Ważne jest dla nas na przykład to, czy mieszkańcy mają blisko do sklepu, zieleńca, miejsc postojowych oraz obiektów użyteczności publicznej. - zakłada Zarząd.

Sprawdzana będzie liczba lokali usługowych, ich rodzaj, stawki czynszu czy rotacja obiektów, a także wpływów z podatków jakie płacą podmioty działające przy danej ulicy. Jak podaje ZDM, ma to pokazać, jak aranżacja ulicy wpływa na handel i kształtuje profil usług.

- To pierwsze tak duże badanie porównawcze w Polsce – podobne opracowania powstały dotąd w innych krajach, głownie Europy Zachodniej. W Polsce do tej pory podobne analizy ograniczały się zwykle do kwestii transportowych. - opowiada ZDM.

Źródło: Zarząd Dróg Miejskich

Obraz
warszawapolskaraport
Zobacz także
Komentarze (0)