RegionalneWarszawaParyski car-sharing przykładem dla Warszawy?

Paryski car‑sharing przykładem dla Warszawy?

System sprawdził się już w stolicy Francji

Paryski car-sharing przykładem dla Warszawy?

14.07.2014 17:08

ZTM myśli o wprowadzeniu w Warszawie s**ystemu Car2go, podobnego do systemu wypożyczalni rowerów Veturilo. **W Warszawie chce go wprowadzić firma Mercedes. System jest banalnie prosty i ma być nawet łatwiejszy w obsłudze od wypożyczania rowerów miejskich.

Podobny system od kilku lat funkcjonuje w Paryżu i powoli bardzo dobrze się przyjmuje - czytamy na stronie "Transportu Publicznego". Francuski system nazywany Autolib’ i został opisany przez dziennikarza "Guardiana". To dlatego, że ostatnio także Londyn zaczął planować montaż podobnego systemu. Warszawa także intensywnie nad nim myśli.

Jak mówi Łukasz Puchalski, wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego i Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej, taki system pozwoliłby na rozwiązanie ważnych problemów w stolicy. Byłby pomocny szczególnie tam, gdzie jest największy deficyt miejsc parkingowych. Paryżanie za podstawowy cel postawili walkę z zanieczyszczeniem powietrza. To samo przyświeca burmistrzowi Londynu.

Ze wstępnych analiz wynika, że Francuzi w części zrezygnowali z własnych samochodów

Paryski Autolib’ wystartował w grudniu 2011 r. Początkowo składał się z 250 samochodów elektrycznych. Dziś jest ich dziesięć razy więcej! Do końca roku po Paryżu ma ich jeździć 3 tysiące. W systemie zarejestrowało się już ponad 150 tys. mieszkańców stolicy Francji. Auta są wypożyczane 10 tysięcy razy dziennie.

W 2013 r. przepytano użytkowników Autolib’. Okazało się, że ponad połowa z nich nie ma własnego samochodu. W tej grupie aż 70 proc. powiedziało, że nie kupuje go właśnie dlatego, że dzięki systemowi nie jest już potrzebny. Oszacowano, że w ciągu pierwszych dwóch lat funkcjonowania car-sharingu w rejonie Wielkiego Paryża sprzedano lub nie kupiono z tego powodu ok. 11,5 tys. samochodów. W ciągu następnych pięciu lat ta liczba ma sięgnąć 28 tys. Do tego działanie systemu zachęca paryżan do kupowania samochodów elektrycznych, po takie prywatne pojazdy mogą, za odpowiednią opłatą, korzystać ze stacji ładowania należących do Autolib’.

Do tego z badań wynika, że Autolib’ jest szczególnie popularny wśród młodych kierowców. Dla wielu paryżan, którzy dopiero co skończyli 18 lat, to jedyny sposób, by pojeździć samochodem.

Obraz
ekologiaveturilosamochody elektryczne
Zobacz także
Komentarze (0)