Mniej reklam w przestrzeni publicznej. Sejm uchwalił ustawę krajobrazową
Jakie to będzie miało konsekwencje dla Warszawy?
*Uregulowanie kwestii obecności reklam w przestrzeni publicznej - to jeden z celów ustawy krajobrazowej uchwalonej dzisiaj, w piątek 20 marca, przez Sejm. Ustawa daje radom gmin narzędzia do podejmowania decyzji w tym zakresie. *Za uchwaleniem ustawy głosowało 236 posłów, 183 było przeciw, 7 wstrzymało się od głosu.
Projekt tej ustawy złożył w Sejmie prezydent Bronisław Komorowski. Przez ostatnie półtora roku pracowała nad nim podkomisja nadzwyczajna, która zmodyfikowała propozycje przedstawione przez głowę państwa.
Ustawa m.in. definiuje pojęcie reklamy, szyldu, krajobrazu, krajobrazu kulturowego, krajobrazu priorytetowego. Sprawozdawczyni komisji Iwona Śledzińska-Katarasińska (PO) podczas środowej sejmowej debaty określała tę propozycję jako "rewolucyjną". Jeżeli chcemy na serio ochrony krajobrazu, oznacza to wprowadzenie pewnych nakazów, zakazów i poniesienie kosztów - powiedziała PAP.
Zobacz także: Warszawa bez reklamowych śmieci. Piękny film! [WIDEO]
Posłanka wymieniła "trzy filary" regulacji. Jak podkreśliła, jest ona "pierwszą próbą kompleksowego uregulowania kwestii reklam w przestrzeni publicznej"; daje też odpowiednie narzędzia radom gmin do podejmowania decyzji w tym zakresie. Jest też "pierwszym" krokiem do spełnienia wymagań konwencji krajobrazowej, do czego Polska jest zobowiązana, tak jak inne państwa europejskie. W tym zakresie, zaznaczyła, ważny jest wymóg przeprowadzenia przez wszystkie samorządy wojewódzkie jednolitych audytów krajobrazowych w terminie trzech lat od wejścia w życie ustawy.
Jakie konsekwencje ustawa krajobrazowa będzie miała dla Warszawy? Czy nasze miasto stanie się dzięki temu bardziej estetyczne? Czy w przestrzeni publicznej stolicy rzeczywiście będzie mniej reklam?