RegionalneWarszawaMiasto już nie będzie wspierać aut na minuty

Miasto już nie będzie wspierać aut na minuty

Zarząd Dróg Miejskich poinformował, że zrezygnowali z koncesjonowania działalności carsharingowej. Miasto tłumaczy, że rynek ten zdobywa coraz większą popularność i nie potrzebuje już wsparcia publicznego.

Miasto już nie będzie wspierać aut na minuty
Źródło zdjęć: © Agencja Gazeta | Przemek Wierzchowski

02.11.2018 | aktual.: 02.11.2018 11:44

Jeszcze 2,5 roku temu w Warszawie nie było ani jednego systemu carsharingu. Dlatego w 2016 r. Zarząd Dróg Miejskich zdecydował się zainicjować powstanie publicznej wypożyczalni aut. Miasto, aby zachęcić firmy do wejścia na warszawski rynek zaoferowało promocję usługi oraz preferencyjne stawki opłat za parkowanie w centrum.

Tłumaczyło, że dzięki tej usłudze zmniejsza się ilość aut w centrum miasta. - Możliwość wypożyczenia samochodu na przystępnych warunkach może zachęcić osoby korzystające z auta sporadycznie do pozbycia się ich. Jeden samochód carsharingowy może zastąpić dziesięć prywatnych aut – tak stało się w wielu miastach Europy - uważają urzędnicy.

Obraz
© East News | Włodzimierz Wasyluk

Do negocjacji zgłosiło się kilkanaście firm, w tym znane światowe marki prowadzące takie usługi w wielu miastach na świecie. Ostatecznie jednak ofertę złożyła tylko jedna firma, która w okresie związania ofertą nie była w stanie udowodnić wymaganego doświadczenia. - Dlatego postępowanie musieliśmy unieważnić z przyczyn formalnych. Postępowanie zostało ogłoszone ponownie, w nieco zmienionej formule. Jednak także tym razem wpłynęła tylko jedna oferta, która nie była atrakcyjniejsza cenowo niż stawki dostępne na rynku komercyjnym - tłumaczą urzędnicy.

W zwiąkzu z tym miasto znowu unieważniło postępowanie i zrezygnowało z modelu, w którym jedna z firm podpisuje umowę koncesji z miastem na świadczenie usługi. - Cel postępowania koncesyjnego pośrednio został osiągnięty. W czasie jego trwania Warszawa z „carsharingowej pustyni” stała się jednym z liderów tej usługi w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej - mówi Zarząd Dróg Miejskich.

Na ten moment w Warszawie jest do dyspozycji kilka systemów carsharingu, a już kolejni operatorzy na początku przyszłego roku planują uruchomienie następnych systemów.

Obraz
© East News | Włodzimierz Wasyluk

Stołeczny ratusz tłumaczy, że w tej sytuacji, udzielenie koncesji tylko jednej z wielu działających na rynku firm nie dałoby miastu ani użytkownikom żadnej korzyści. Dodają, że istotnym czynnikiem zmieniającym okoliczności było też zwolnienie z opłat parkingowych samochodów elektrycznych, wprowadzone ustawą o elektromobilności na początku 2018 r.

Carsharing, to bezobsługowa usługa miejska, która pozwala na krótkoterminowe wypożyczanie samochodów. Wystarczy zarejestrować się w systemie i znaleźć lub zarezerwować wolny pojazd. Średnia cena wynajmu za minutę kosztuje 50 groszy, a za kilometr 80 groszy.

Widzisz coś ciekawego? Masz zdjęcie, filmik? Prześlij nam przez Facebooka na wawalove@grupawp.pl lub dziejesie.wp.pl

Zobacz także
Komentarze (0)