II linię metra rozbudują te same firmy. Będą kolejne problemy?
Dwie firmy zostały wybrane w drodze przetargu. Miasto zaoszczędzi prawie 1 miliard złotych.
29.10.2015 15:30
Przetarg na rozbudowę II linii metra został rozstrzygnięty. Zajmą się tym dwie firmy - z Włoch i Turcji. Inwestycja ma kosztować miasto 2,2 mld złotych. Władze Warszawy przeznaczyły na rozbudowę 3,1 mld złotych, ale wybierając najtańszą z możliwych ofert, zaoszczędziły niemal 1 mld zł. Taki ruch może okazać się tylko pozornie opłacalnym wyjściem. Przypomnijmy, że te same firmy były odpowiedzialne za budowę pierwszych stacji II linii metra, a jak wykazała ekspertyza biegłego powołanego na prośbę producenta składów Inspiro, jej wykonanie pozostawia wiele do życzenia. O niedociągnięciach w budowie pisaliśmy tutaj.
Do przetargu startowało pięć firm. Rozbudowa II linii metra obejmuje dwa odcinki: od stacji Rondo Daszyńskiego do stacji Księcia Janusza oraz od stacji Dworzec Wileński do stacji Targówek II. I tak, na odcinek zachodni – od szlaku za stacją Rondo Daszyńskiego do torów odstawczych za stacją Księcia Janusza – najkorzystniejszą ofertę złożyła turecka firma Gülermak (1 147 999 590,00 zł brutto), a odcinka wschodnio-północnego – od szlaku za stacją Dworzec Wileński do torów odstawczych za stacją Trocka firma Astaldi S.p.A. z Włoch (1 066 741 483,79 zł brutto). Miasto przeznaczało na tę inwestycję łącznie 3 174 757 654,32 zł. brutto, tak więc oferty są niższe niż zarezerwowana w budżecie kwota.
6 nowych stacji na 2019 rok
Ze stacji Rondo Daszyńskiego w głąb Woli wybudowane zostanie ok. 3,4 km tuneli metra. Planowane stacje to:
- Wolska pod ul. Płocką, w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską;
- Moczydło planowana pod ul. Górczewską, po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego, w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny;
- Księcia Janusza pod ul. Górczewską, w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania.
Z kolei od Dworca Wileńskiego dalej w głąb Pragi Północ i na Targówek powstanie ok. 3,12 km trasy. Planowane stacje to:
- Szwedzka pod ul. Strzelecką, po wschodniej stronie ul. Stalowej;
- Targówek 1 w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. S. Ossowskiego;
- Targówek 2 w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką.
II linia metra wraz z nowymi sześcioma stacjami będzie miała długość ponad 13,5 km. Podczas ogłoszenia przetargu prezes metra Jerzy Lejk mówił, że prawdopodobnie budowa powinna być gotowa w 2019 roku. Wszystko jednak zależy od daty podpisania umowy i ewentualnej procedury odwoławczej.
Przeczytaj też: Most Łazienkowski przejezdny. Sukces czy konieczność?