Gdzie powstanie Centralny Port Lotniczy? Już wkrótce poznamy szczegóły wielkiej inwestycji
Według wstępnych założeń miałby on obsługiwać aż 50 milionów pasażerów rocznie.
O budowie Centralnego Portu Lotniczego mówi się od ponad 10 lat. Jednak juz wkrótce poznamy szczegóły tej inwestycji. Wszystko wskazuje na to, że największe lotnisko w Polsce powstanie między Warszawą a Łodzią.
Jak donosi "Puls Binezsu", w najbliższych dniach Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zatwierdzi decyzję o budowie lotniska centralnego. W ciagu najbliższych dwóch miesięcy specjalny zespół przedstawi efekty pracy. Wtedy też poznamy dokładną lokalizację planowanej inwestycji.
Jednak wszystko wskazuje na to, że Centralny Port Lotniczy powstanie między Warszawą a Łodzią i pełniłby rolę jednego z największych tak zwanych hubów przesiadkowych w Europie. Według wstępnych założeń miałby on obsługiwać 50 milionów pasażerów rocznie.
CPL bez pieniędzy z Unii
Projekt budowy CPL będzie wiodącą inwestycją Prawa i Sprawiedliwości. Ma pełne wsparcie Jarosława Kaczyńskiego i Mateusza Morawieckiego. Według źródeł "Pulsu Biznesu", w finansowanie budowy zaangażowana zostanie grupa Polskiego Funduszu Rozwoju oraz BGK.
Wcześniej mówiło się też o tym, że rząd chce pozyskać partnerów z Chin do projektów infrastrukturalnych, w tym również do budowy Centralnego Portu Lotniczego. Możliwe, że Polska nie może liczyć na dofinansowanie z Brukseli - Unia Europejska nie chce wspierać budowy kolejnych lotnisk.
"Warszawiaków nie trzeba przekonywać"
Prezes Polskich Linii Lotniczych LOT już poparł ideę budowy Centralnego Portu Lotniczego . Przewoźnik zapowiada, że chce kupować nowe samoloty i rozbudowywać siatkę połączeń. Prezes Rafał Milczarski powiedział, że dużą rolę w rozwoju sieci połączeń powinien spełniać Centralny Port Lotniczy.
Prezes PLL LOT zaznaczył, że lotnisko Chopina jest za małe i nie ma już możliwości jego rozbudowy. Co więcej, jeśt źle skomunikowane z innymi miastami. Jego zdaniem, budowa dużego lotniska od podstaw mogłaby pozytywnie wpłynąć na układ komunikacyjny w kraju. - Uważam, że warszawiaków, którzy mieszkają wokół lotniska, do tej koncepcji nie trzeba byłoby przekonywać – mówił Milczarski podczas ubiegłorocznego Forum Ekonomicznego w Krynicy.
Długo wyczekiwana inwestycja
O budowie CLP mówi się od ponad 10 lat. Jeszcze w 2005 Urząd Lotnictwa Cywilnego podpisał pierwsze umowę, jednak sprawa na wiele lat stanęła w miejscu. Nowy port lotniczy obsługujący Warszawę został zaproponowany w rządowej Strategii Rozwoju Infrastruktury Transportowej (na lata 2010–2013).
Propozycja wynikała z faktu, że Lotnisko Chopina wyczerpuje swoją przepustowość, a jednocześnie wzrastają utrudnienia w ruchu w tej części stolicy.
Źródło: Puls Biznesu
Oprac. Karolina Pietrzak
Przeczytajcie również: Pożar samochodu w centrum miasta. Ewakuacja teatru i ministerstwa