Bilans roku w Biurze Rzeczy Znalezionych: gubimy najwięcej telefonów
W stołecznym Biurze Rzeczy Znalezionych w minionym roku przyjęto na przechowanie 6 200 rzeczy. Rok wcześniej było ich więcej – 9 800. Mieszkańcy stolicy gubili głównie dokumenty, telefony, zegarki i elektronikę.
Na ul. Dzielną 15, do stołecznego Biura Rzeczy Znalezionych, przyniesiono w ubiegłym roku m.in. 327 telefonów, 206 zegarków, 48 tabletów, 37 rowerów, 26 laptopów, 15 czytników e-booków oraz 7 aparatów fotograficznych. Na przechowanie trafiło też 19 łańcuszków, 12 pierścionków i 8 obrączek znalezionych na terenie miasta – przekazał stołeczny ratusz.
Zagubione przedmioty dostarczane są przede wszystkim przez instytucje: policję, straż miejską, Metro Warszawskie, Lotnisko Chopina, Centrum Nauki Kopernik, stołeczne kina czy centra handlowe.
Warszawa. Co dalej z zagubionym przedmiotem?
Pracownicy biura poszukują właścicieli przedmiotów. Starają się ich zidentyfikować. Dzwonią pod numery telefonów z wizytówek pozostawionych w teczkach i dokumentach. Sprawdzają ostatnio wybierane numery w telefonach komórkowych. Kontaktują się drogą mailową, o ile urządzenie nie zostało zablokowane.
W przypadku rzeczy, które nie zawierają danych kontaktowych, do właścicieli wraca rocznie zaledwie około 7 proc. przedmiotów. Rzeczy są przechowywane przez dwa lata od dnia znalezienia. Po tym terminie prawo własności przechodzi na znalazcę, o ile odbierze rzecz w terminie 21 dni. W przypadku nieodebrania rzeczy ich właścicielem staje się miasto stołeczne Warszawa.
Rzeczy te są nieodpłatnie przekazywane komórkom organizacyjnym Urzędu, jednostkom pomocniczym lub organizacyjnym m.st. Warszawy. W 2019 r. przekazano 661 rzeczy. Było to 57 aparatów fotograficznych, 34 czytników e-booków, 132 komputery, 77 rowerów i 105 telefonów komórkowych. Pozostałe nieodebrane rzeczy przeznaczone są do sprzedaży lub likwidacji, jeśli ich stan na to pozwala tzn. utraciły wartość użytkową, posiadają wady, uszkodzenia lub zagrażają bezpieczeństwu.
Warszawa. Jak odebrać zagubione rzeczy?
Aby odebrać zagubione przedmioty w biurze przy ul. Dzielnej, należy przedstawić dowód zakupu lub inny dokument poświadczający własność. Kiedy jest to niemożliwe (np. w przypadku obrączki, zegarka czy pierścionka) konieczne jest dokładne opisanie zguby. Należy przy tym określić jej cechy szczególne oraz wskazać okoliczności i potencjalne miejsca zagubienia. Należy także opłacić koszty przechowania i utrzymania rzeczy oraz poszukiwania osoby uprawnionej do odbioru (to ok. 170 zł jako koszt publikacji ogłoszenia przy przedmiotach o znacznej wartości).
Warszawskie Biuro Rzeczy Znalezionych zostało powołane do życia 68 lat temu przez Radę Narodową m.st. Warszawy.