RegionalneWarszawa8,3 mld zł z UE dla Warszawy od 2004 r.

8,3 mld zł z UE dla Warszawy od 2004 r.

Tyle dla miasta pozyskał stołeczny ratusz. Wraz z inwestycjami innych podmiotów do stolicy trafiło łącznie 18,7 mld zł!

8,3 mld zł z UE dla Warszawy od 2004 r.

Przez 10 lat warszawski ratusz zyskał z UE na różne inwestycje 8,3 mld zł. Jest to prawie jeden roczny budżet miasta. W nowej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020 Warszawa chce pozyskać co najmniej 2 mld euro - dowiadujemy się z rozłośni radiowej Polskie Radio RDC.

Unia dopłaciła do tej pory do 513 inwestycji na terenie naszego miasta. Nie chodzi tu jedynie o te realizowane przez miejski urząd, ale też o te, kórymi zarządza m.in. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wraz z inwestycjami innych podmiotów do miasta trafiło łącznie 18,7 mld zł pieniędzy z UE.

Największą dofinansowaną przez wspólnotę warszawską inwestycją jest centralny odcinek II linii metra, obejmujący siedem stacji między Rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim. Na projekt i budowę podziemnej kolejki miasto uzyskało 2,8 mld zł, czyli ok. 48 proc. wartości inwestycji. Dzięki środkom unijnym dokończona została też I linia metra.

Ponad 2 mld zł unijnych pieniędzy stolica dostała na modernizację i rozbudowę oczyszczalni „Czajka” i układu przesyłu ścieków. W tym wypadku dofinansowanie to połowa wartości inwestycji.

Dofinansowanie pozwoliło również na usprawnienie miejskiego transportu - powstał m.in. most Skłodowskiej-Curie wraz z trasą między ulicą Modlińską a węzłem przesiadkowym na Młocinach (dofinansowanie wyniosło 350 mln zł, tj. ok. 27 proc.). Powstało połączenie kolejowe między centrum miasta a Lotniskiem Chopina (dofinansowanie to 177 mln zł, tj. ok. 48 proc.). Do Warszawy trafiła połowa środków pozyskanych przez Polskę z UE na rozwój transportu publicznego.

Ze środków UE są realizowane także projekty kulturalne i edukacyjne takie jak budowa Centrum Nauki Kopernikczy przebudowa i modernizacja* Teatru Powszechnego*.

Jak powiedziała w rozmowie z PAP przewodnicząca rady miasta Ewa Malinowska-Grupińska (PO), Warszawa otrzymała z UE więcej, niż mogłaby dostać po wojnie dzięki planowi Marshalla: "Polska tego nie dostała i przez całe lata musiała borykać się sama ze swoimi problemami. Nie mieliśmy szansy, żeby nadążyć za Europą Zachodnią. Teraz, pierwszy raz w powojennej historii, dostaliśmy taką szansę, i to są właśnie środki europejskie". Według niej w najbliższych latach wspólnotowe pieniądze należy inwestować m.in. w organizację miejsc wspólnego spędzania czasu przez warszawiaków. „W tym roku będą oddane bulwary nad Wisłą, w przyszłym roku będzie rekultywacja części Pola Mokotowskiego. Warszawa jest bardzo zielonym miastem, ale musimy dbać, żeby tej zieleni nie stracić, i żeby była ona coraz ciekawsza i wykorzystywana przez warszawiaków”.

Jednak jak dodaje przewodniczący komisji ochrony środowiska w radzie miasta, zasiadający też w komisji budżetu i finansów Dariusz Figura (PiS), Warszawie zdarzało się rezygnować ze środków, które mogła otrzymać. "Warszawa miała szansę uzyskać 85 proc. kosztów stworzenia systemu sterowania ruchem i nie skorzystała z tej szansy. System taki mógł uporządkować ruch w mieście i zmniejszyć korki, a jak wiemy, Warszawa jest jednym z najbardziej zakorkowanych miast w Polsce". Nadzorujący biuro funduszy europejskich i rozwoju gospodarczego wiceprezydent miasta Michał Olszewski zaznacza, że zamiast tego wybrano dofinansowanie w wysokości ok. 300 mln zł na zakup nowego taboru dla Tramwajów Warszawskich i Szybkiej Kolei Miejskiej.

Jego zdaniem z nowej perspektywy budżetowej UE na lata 2014-2020 Warszawa może pozyskać co najmniej 2 mld euro. Te pieniądze powinny być przeznaczone na kontynuację budowy II linii metra i nowych tras tramwajowych.

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)