Wakacje 2020. Powstała nowa "drogowa pułapka". 140 km bez możliwości zatankowania
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma problem ze znalezieniem chętnych do poprowadzenia stacji benzynowych przy nowo wybudowanych odcinkach dróg ekspresowych. Nowa "drogowa pułapka" to 140-kilometrowy fragment trasy S5 z Poznania do Wrocławia.
- To poważna niedoróbka. Od grudnia mamy gotową całą nową trasę ekspresową Poznań-Wrocław, ale brakuje na niej stacji benzynowych. Zaczęły się wakacyjne wyjazdy. Kto nie zatankuje paliwa pod Poznaniem, może utknąć w pułapce. Nie ma też punktów, gdzie można cokolwiek zjeść czy kupić butelkę wody - ostrzega poseł Wiesław Szczepański z SLD.
Zwierza się, że sam wpadł w pułapkę. W drodze do rodzinnego Leszna zapomniał o tankowaniu. Na trasie S5 (jadąc od Poznania) nie ma ani jednej stacji. Musiał zjechać w boczną drogę i szukać dostępu do paliwa.
Złożył w tej sprawie interpelację. Na razie nie ma odpowiedzi.
Wakacje 2020. Brak paliwa i hot-dogów na S5
Nawet przedstawiciele zarządcy drogi GDDKiA przyznają, że są zdziwieni sytuacją. Od trzech lat trudno znaleźć chętnych do poprowadzenia stacji paliw i punktów gastronomii na S5, chociaż to jedna z kluczowych dróg. Podczas tegorocznych wakacji przejadą nią tłumy turystów: Dolnoślązacy w drodze nad morze, a Wielkopolanie w drodze do kurortów w Karkonoszach.
- Mimo trzech przetargów nie zgłosił nikt chętny do poprowadzenia gastronomii i sprzedaży paliwa w Miejscu Obsługi Podróżnych Wilkowice koło Leszna. Na innym wielkopolskim odcinku S5 dzierżawca zgłosił się dopiero w dziewiątym przetargu - mówi Alina Cieślak, rzecznik prasowa GDDKiA w Poznaniu. - Nie wiemy, dlaczego nie ma chętnych. Wydaje się, że warunki nie są wygórowane. Po otwarciu stacji przedsiębiorca płaci 10 tys. zł czynszu miesięcznie - dodaje.
Udało się rozstrzygnąć przetargi na dwie stacje MOP: Folwark (dla kierowców jadących w stronę Wrocławia) oraz Golina Wielka (w kierunku Poznania). Powstaną one jednak dopiero pod koniec 2020 roku. To oznacza, że w trakcie tegorocznych wakacji około 140-kilometrowy odcinek trasy pozostanie niezagospodarowany. Otwarte już parkingi okupują zazwyczaj kierowcy TIR-ów.
Raport NIK o polskich drogach. Niewiele się zmieniło
Brak stacji paliw i MOP przy nowych polskich drogach to problem, który dwa lata temu zbadała Najwyższa Izba Kontroli. Okazało się wówczas, że najdłuższym odcinkiem bez stacji paliwowej dostępnej bezpośrednio na autostradzie był wschodni odcinek A4 o długości około 180 km. Od czasu kontroli powstała tam jedna stacja. W niewielkim stopniu poprawiła się sytuacja na trasie S8 (Wrocław- Sieradz). Najdłuższy odcinek do pokonania bez tankowania obecnie wynosi tam 110 km.
Kontrolerzy NIK krytykowali długi czas dzielący moment od oddania do użytku dróg ekspresowych do udostępnienia stacji paliw podróżnym. W skrajnym przypadku stacje paliw pojawiły się dopiero po siedmiu latach.
Masz news, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.