W Warszawie wylądował polski Dreamliner - pierwszy taki samolot w Europie
Przed chwilą na warszawskim lotnisku wylądował pierwszy Dreamliner w barwach narodowego przewoźnika LOT. To pierwszy taka maszyna w Europie.
15.11.2012 | aktual.: 15.11.2012 11:34
- Przylot Dreamlinera jest dla lotniska tak samo dużym wydarzeniem, jak i dla przewoźnika. Wspólnie celebrujemy to wielkie święto i ogromnie cieszymy się, że polscy pasażerowie jako pierwsi w Europie będą mogli doświadczać wrażeń związanych z lotem najnowocześniejszym samolotem świata z lub do Warszawy - mówił Radosław Żuk, dyrektor Biura Public Relations Lotniska Chopina.
Samolot podchodził od strony Piaseczna. Budynek terminala od strony miasta zdobi ogromny reklamowy banner z wizerunkiem Dreamlinera.
Wcześniej Dreamliner (w tłumaczeniu na język polski "Liniowiec marzeń") przeleciał nad pasem startowym. Po wylądowaniu powitany został salutem wodnym Lotniskowej Straży Pożarnej, a następnie pokołował do stanowiska nr 10 przy terminalu. Po południu przeholowany zostanie na płytę przed hangarem AMS, gdzie odbędzie się główna uroczystość powitania organizowana przez PLL LOT.
Samolot w polskiej przestrzeni powietrznej miał być eskortowany przez cztery polskie myśliwce F-16. Jednak z powodu mgły zrezygnowano z tego.
Prezes LOT-u Marcin Piróg mówił, że wcześniej to pasażerowie latający po Europie będą mogli poznać zalety Dreamlinera. Już 14 grudnia samolot wykona rejs z Warszawy do Pragi. LOT jest pierwszą linią lotniczą w Europie, która zacznie korzystać z najnowszego samolotu amerykańskiego koncernu. Trzeba jednak dodać, że dostawy Dreamlinera mają prawie 4-letnie opóźnienie. Wszystko przez początkowe kłopoty z produkcją maszyn.
Dreamlinery są zbudowane w większości z materiałów kompozytowych i lekkich metali co sprawia, że zużywają o 20% mniej paliwa. Mogą latać na niższej wysokości dzięki czemu w kabinie jest o 8% więcej tlenu, co jest mniej męczące dla pasażerów. W typowej konfiguracji w Dreamlinerze montowane są 234 siedzenia. Każda z maszyn kosztuje ponad 200 milionów dolarów.
Zamówione przez LOT samoloty będą posiadały trzy klasy pasażerskie: biznes - z 18 fotelami rozkładanymi do pozycji leżącej, premium economy - mieszczącą 21 foteli oraz klasę ekonomiczną z 213 fotelami.
Boeing 787 Dreamliner (w tłumaczeniu na język polski "Liniowiec marzeń"), to jeden z najnowocześniejszych samolotów pasażerskich dalekiego zasięgu na świecie. Według danych producenta, aż 50 proc. struktury samolotu, w tym kadłub i skrzydła, jest wykonane z materiałów kompozytowych. Dzięki mniejszej wadze samolot zużywa mniej paliwa, co wpływa na ograniczenie zanieczyszczenia środowiska. Zwiększona prędkość przelotowa sprawia, że podróż Dreamlinerem zajmuje mniej czasu niż w innym typie samolotu tej klasy.
Wersja podstawowa Dreamlinera czyli 787-8 w konfiguracji zamówionej przez PLL LOT może przyjmować na pokład 254 pasażerów. Zasięg samolotu wynosi od 7.650 do 8.200 mil morskich (14.200 do 15.200 km).