Unijna "czarna lista" przewoźników lotniczych
Stworzenie "czarnej listy" niebezpiecznych linii lotniczych oraz ułatwienia w podróżowaniu dla osób niepełnosprawnych to dwie nowe propozycję w transporcie lotniczym, które przyjęła w środę Komisja Europejska.
Pierwsza propozycja ma na celu ułatwienie pasażerom zdobywanie informacji na temat linii lotniczej jeszcze przed zakupieniem biletu.
Jest to odpowiedź Komisji na wypadek, jaki wydarzył się w styczniu 2004 roku, kiedy samolot egipskich linii lotniczych z europejskimi urlopowiczami rozbił się zaraz po starcie z kurortu Szarm el-Szejk nad Morzem Czerwonym. Wsiadając do samolotu wielu pasażerów nie wiedziało, że jest to maszyna linii Flash Airlines, którym zarzucano wcześniej niedostateczną troskę o bezpieczeństwo, a nawet czasowo zakazano latania w Szwajcarii - tłumaczy Komisja.
Propozycja KE przewiduje stworzenie publicznej unijnej listy towarzystw lotniczych, którym zakazano na stałe bądź czasowo latania. Komisarz UE ds. transportu Jacques Barrot w rozmowie z dziennikarzami przyznał, że byłaby to swoista "czarna lista", która jednak byłaby stale aktualizowana - tak, by linia, która naprawi usterki, mogła z niej zniknąć.
Z taką listę mogliby zapoznawać się pasażerowie, którzy wykupując wycieczki w biurze podróży nie zawsze wiedzą, jaka linia lotnicza (czarter) zawiezie ich na wakacje.
Druga przyjęta w środę propozycja ma na celu ułatwienie podróżowania samolotami osobom niepełnosprawnym, którzy dziś stanowią zaledwie 1% wszystkich klientów transportu lotniczego.
Dla osób niepełnosprawnych podróżowanie jest ogromnym wysiłkiem. Chcemy im je ułatwić i uczynić bardziej przyjemnym - powiedział dziennikarzom w środę Barrot.
Propozycja KE zakazuje liniom lotniczym odmawiania przyjęcia na pokład samolotu osób niepełnosprawnych z powodu ich kalectwa bądź wieku. Ponadto przewiduje dla nich darmową i obowiązkową pomoc w poruszaniu się zarówno na lotnisku jak i pokładzie samolotu.
Kraje członkowskie zobowiązane będą do karania lotnisk i linii lotniczych, które będą łamać nowe zasady.
Zdaniem Barrota, już dziś niektóre linie lotnicze i lotniska ułatwiają niepełnosprawnym podróżowanie i płacą odszkodowania, ale nie jest to jeszcze ogólna unijna zasadą.
1300 euro odszkodowania uzyskał niedawno niewidomy podróżny, którego zmuszono do poruszania się na jednym z brytyjskich lotnisk w fotelu na kółkach.
Obie przyjęte przez Komisję w środę propozycje muszą być jeszcze zaaprobowane przez Parlament Europejski i rządy krajów UE.
Mają być uzupełnieniem wchodzącego w życie 17 lutego nowego regulaminu o prawach pasażerów lotniczych, który przewiduje m.in. wysokie odszkodowania za odmowę lub anulowanie lotu bądź duże spóźnienie samolotu. Podobne odszkodowania Komisja chce wprowadzić także w transporcie kolejowym.
Barrot zapowiedział, że w najbliższym czasie Komisja zbada też sytuację w transporcie autokarowym i morskim oraz rozważy przygotowanie propozycji ochrony praw pasażerów także i w tych sektorach. UE musi zapewnić Europejczykom mobilność na europejskim poziomie. Z maksimum bezpieczeństwa i jakości - mówił Barrot.
Inga Czerny