PolskaUnia Europejska zwiększyła dotację na budowę PKM. Nowe stacje powstaną szybciej

Unia Europejska zwiększyła dotację na budowę PKM. Nowe stacje powstaną szybciej

Unia Europejska zwiększyła dotację na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej o ponad 159 mln zł. Uzyskane pieniądze pozwolą na szybsze powstanie trzech kolejnych stacji.

Unia Europejska zwiększyła dotację na budowę PKM. Nowe stacje powstaną szybciej
Źródło zdjęć: © PKM/materiały prasowe

13.02.2015 | aktual.: 14.02.2015 09:20

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją samorządową w Polsce. Celem wartej ponad 914 mln zł inwestycji jest budowa 18-kilometrowej linii, łączącej Gdańsk z lotniskiem oraz Gdynią.

To dla nas bardzo dobra wiadomość, pozwalająca województwu zaoszczędzić ponad 60 mln zł na emisji obligacji finansujących wkład własny do inwestycji. Dzięki temu możemy już teraz wybudować trzy dodatkowe przystanki PKM na linii 201, na czym zyskają tysiące mieszkańców Osowej oraz Gdyni.

Początkowe plany zakładały, że przystanki Ossowa, Karwiny oraz Stadion powstaną dopiero w drugim etapie inwestycji, po 2020 roku. Z szybszej budowy przystanku ucieszą się szczególnie mieszkańcy Gdańska Osowej, najbardziej wysuniętej na zachód części miasta. Dojazd autobusem z tej dzielnicy do centrum zajmuje ponad godzinę.

- Ja mam stąd wszędzie daleko. Bez samochodu nie dałabym sobie rady. PKM-ka jest dla mnie jak wybawienie. Czas podróży skróci mi się o ponad 30 minut - mówi mieszkanka Ossowej.

Podjęta decyzja mocno wpłynie na dotychczasowe życie gdyńskich osiedli Karwiny oraz Dąbrowa. Są one bowiem uważane za "sypialnie" miasta i jako dzielnice położone na uboczu, rozwijają się najszybciej. Otwarcie nowych przystanków w Gdyni pozwoli znacznie skrócić czas przejazdu do centrum. Obecnie wedle rozkładów jazdy trolejbusy oraz autobusy potrzebują ponad 20 minut na dojazd do śródmieścia. Do tego trzeba jeszcze doliczyć ewentualne korki. Jazda kolejką skróci czas podróży o połowę.

- Obecnie jest zbyt wcześnie, aby mówić o konkretnych zmianach w ofercie komunikacyjnej. Jednak z pewnością takie będą. Korekty są wprowadzenie na bieżąco na podstawie analiz - informuje Wirtualną Polskę Rafał Smirnow z Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Z punktu widzenia gdynian najistotniejszą inwestycją będzie budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego. Wydłużenie trasy autobusów oraz budowa nowej pętli pozwoli połączyć podróż trolejbusami z korzystaniem z kolejki. Dodatków dzielnica ma się wzbogacić o nową linię midibusową.

- Kolejka ruszy dopiero we wrześniu. Zobaczymy jak to będzie z hałasem. Dużo będzie zależeć od jakości składów. Nawet gdyby było trochę głośniej to i tak się cieszę. Będę mógł szybciej dojechać do pracy - mówi WP jeden z mieszkańców Karwin.

Otwarcie Pomorskiej Kolei Metropolitarnej jest planowane na początek września. Jednak na przystanki Ossowa, Karwiny i Stadion trzeba będzie dłużej poczekać. Niezbędna jest przebudowa torów, która umożliwi mijanie się pociągów w bezpiecznej odległości. Nowe stacje są obecnie projektowane. Przetarg na ich wykonanie zostanie ogłoszony na początku marca.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)