TVP w obronie mężczyzn; fundacja: to cenzura!
Od lipca w wielu telewizjach i radiach można zobaczyć i usłyszeć spoty, mające upowszechnić wiedzę o skutkach rozwodu rodziców dla dzieci. Nie zobaczymy ich w TVP. Powód? Na filmie z mieszkania wyprowadza się ojciec, a to "sugeruje większą odpowiedzialność mężczyzn za rozpad małżeństwa". Kampanię prowadzi Fundacja Mamy i Taty. Prezes fundacji Paweł Woliński nazywa tę decyzję "próbą stosowania ideologicznej cenzury".
19.09.2011 | aktual.: 19.09.2011 20:13
Fundacja w czerwcu wystąpiła do Komisji ds. Kampanii społecznych w TVP S.A. z prośbą o przyjęcie do emisji na zasadach społecznych wyprodukowanego ze środków własnych fundacji spotu "Bajka".
Spot w bajkowej formie zwraca uwagę na skutki rozwodu rodziców dla ich dzieci. Jest częścią prowadzonej od lipca kampanii "Rozwód? Przemyśl to". Fundacja przypomina, że telewizja publiczna zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji ma obowiązek udostępniać bezpłatnie czas antenowy na niekomercyjny przekaz społeczny pochodzący od organizacji pozarządowych.
Komisja zarzuciła fundacji, że przedstawiony spot jest "nieobiektywny i sugeruje większą odpowiedzialność mężczyzn niż kobiet za rozpad małżeństwa" gdyż przedstawia mężczyznę wyprowadzającego się z domu w wyniku rozwodu.
Fundacja odpiera ten zarzut. Twierdzi, że wyprowadzenie się mężczyzny to rezultat, a nie przyczyna rozpadu związku. Powołuje się też na dane GUS tłumacząc, że statystycznie to mężczyźni wielokrotnie częściej wyprowadzają się w wyniku rozwodu, zwłaszcza jeśli małżeństwo wychowywało małoletnie dzieci.
Komisja zaleciła "przebudowanie warstwy tekstowej, tak by uniknąć pojawiających się wątpliwości" i to wzbudziło szczególnie silny sprzeciw fundacji. - Uznaliśmy to za niedopuszczalną próbę cenzury ideologicznej - mówi Paweł Woliński, prezes Fundacji Mamy i Taty. - Jest oburzające, że w przypadku tak niepokojącego społecznie zjawiska dla TVP ważniejsze jest kto się w spocie wyprowadził, niż losy blisko 60 tysięcy dzieci każdego roku, które przeżywają rozstanie swoich rodziców - dodaje Woliński.
Prezes Fundacji Mamy i Taty tłumaczy, że dla dziecka nie ma znaczenia z czyjej winy jest rozwód, bo zawsze oznacza on to samo - zmianę całego dotychczasowego świata. - To jest kampania skierowana do dorosłych ale zwracająca uwagę na problem dzieci w rozwodzie i o nie tutaj nam chodzi - wyjaśnia Woliński.
Spot "Bajka" jest od ponad dwóch miesięcy emitowany bezpłatnie w jednej z telewizji komercyjnych.