Trzy stany USA zaatakowane przez nowy gatunek robaka. Jest polski wątek

Inwazyjny gatunek robaka płaskiego, Amaga pseudobama, pojawił się już co najmniej w trzech stanach USA, na Florydzie, w Georgii i Karolinie Północnej - informuje pismo "PeerJ". W zespole badawczym, który dokonał odkrycia, znalazł się naukowiec z Uniwersytetu Szczecińskiego.

Romain Gastineau w zespole, który odkrył nowy gatunek płazińcaRomain Gastineau w zespole, który odkrył nowy gatunek płazińcaŹródło: PAP, fot: Marcin Bielecki
d3qbq0a

Zespół badawczy stworzyli naukowcy z Narodowego Muzeum Historii Naturalnej w Paryżu, Drexel University i North Carolina State University w Stanach Zjednoczonych, James Cook University w Australii oraz dr hab. Romain Gastineau z Uniwersytetu Szczecińskiego.

W rozmowie z Polską Agencją Prasową dr Gastineau, specjalista od genomiki mikroalg oraz sekwencjonowania genomów mitochondrialnych inwazyjnych płazińców lądowych w Instytucie Nauk o Morzu i Środowisku Uniwersytetu Szczecińskiego, podkreśla znaczenie nowego zainteresowania badawczego.

- Tego typu zwierzętami nikt się nie interesował przez ponad 100 lat, poza kilkoma ścisłymi specjalistami od bezkręgowców. Teraz nastąpiło szerokie zainteresowanie, także osób spoza społeczności naukowej, ponieważ są one inwazyjne - mówi.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Odbudować czy przenieść dom? "Taka dyskusja jest potrzebna"

Robaki rozprzestrzeniły się w Europie, Ameryce oraz na dalekich wyspach takich jak Martynika, Gwadelupa, Reunion i Tahiti. Naukowcy wskazują, że na wielu z tych terenów są całkowicie niekontrolowane, gdyż nie mają swoich naturalnych wrogów.

d3qbq0a

Większość inwazyjnych płazińców pochodzi z Azji Południowo-Wschodniej, Wietnamu, Tajlandii, Indonezji, Australii, Nowej Zelandii oraz Papui Nowej Gwinei. Wpływają one znacząco na ekosystemy glebowe, zjadając dżdżownice i inne bezkręgowce.

- Problem z nimi polega na tym, że są drapieżnikami bezkręgowców glebowych i zjadają głównie dżdżownice. A dżdżownice już mają problemy z powodu np. chemikaliów (...) W niektórych miejscach, takich jak Anglia i Szkocja, to całkiem poważny problem, bo jest już 20 proc. mniej dżdżownic z tego powodu - dodaje polski badacz.

Nowy inwazyjny gatunek płazińca

Nowo odkryty, lądowy płaziniec (Amaga pseudobama), po raz pierwszy zauważony w Karolinie Północnej w 2020 roku, to brązowy robak o długości kilku centymetrów. Jest bardzo podobny do Obama nungara, drapieżnego gatunku z Brazylii i Argentyny, który zaatakował znaczną część Europy, pożerając małe ślimaki, spulchniające glebę dżdżownice, czy inne drobne zwierzęta.

W południowoamerykańskim języku Tupi słowo "oba" oznacza "liść", a "ma" - "zwierzę", co nawiązuje do kształtu ciała płazińca.

d3qbq0a

Ze względu na pandemię COVID-19, identyfikacja nowego gatunku była opóźniona. Dopiero po dokładnym badaniu molekularnym i morfologicznym, w tym opisie kompletnego genomu mitochondrialnego, naukowcy mogli wyróżnić Amaga pseudobama jako odrębny gatunek. Występuje on na Florydzie, w Georgii oraz potencjalnie w innych stanach. Ponadto w południowych Stanach Zjednoczonych odkryto inne inwazyjne gatunki płazińców, takie jak Platydemus manokwari.