Trójwymiarowy świat w Linuksie ( i nie tylko )
Projekt Looking Glass jest środowiskiem zapewniającym trójwymiarowy interfejs użytkownika dla systemów operacyjnych Linux, Solaris, czy Windows. Jest on wolnym oprogramowaniem udostępnionym na zasadach licencji GPL i rozwijanym pod okiem firmy Sun Microsystems. Dwa dni temu została udostępniona finalna wersja 1.0 - warto więc zapoznać się z tym, co oferuje projekt.
Projekt Looking Glass "urodził" się w głowie Hidey'a Kawahara, pracującego jako programista w firmie Sun Microsystems, który tworzył go w wolnym czasie na swoim laptopie pracującym pod kontrolą systemu Linux. Po demonstracji wczesnej wersji, firma Sun przydzieliła mu dedykowany zespół i pełen czas na rozwijanie projektu. Od tamtej pory minęły trzy lata, a projekt doczekał się finalnej wersji 1.0.
Looking Glass jest napisany w języku Java z wykorzystaniem bibliotek Java 3D, co zapewnia projektowi przenośność pomiędzy różnymi platformami. W trójwymiarowym świecie można uruchamiać nie tylko aplikacje napisane specjalnie dla niego, ale także zwykłe programy, które nabierają jednak nowych kształtów. Pierwszym szczegółem rzucającym się w oczy jest możliwość odwracania okienek aplikacji, co daje użytkownikowi na przykład możliwość zapisywania na drugiej stronie okienka notatek, czy komentarzy. Standardowe okienka 2D zyskują głębię ( grubość ) i możliwość ustawiania pod dowolnym kątem, pulpit posiada funkcję wielu wirtualnych ekranów ( w zależności od tego, czy wybrane tło jest panoramiczne ), a wszystkie inne elementy interfejsu użytkownika można dowolnie transformować w przestrzeni 3D.
Oprócz tego dostępny jest moduł Plethora - http://sourceforge.net/projects/auc-plethora do zintegrowanego środowiska programistycznego NetBeans, który ułatwia pisanie aplikacji z trójwymiarowym interfejsem użytkownika dając możliwość projektowania elementów 3D oraz łatwy dostęp do większości funkcji udostępnianych przez Looking Glass.
Opis wymagań sprzętowych i systemowych oraz instrukcje instalacji oraz uruchomienia środowiska znaleźć można w dokumencie Getting started - http://lg3d.dev.java.net/lg3d-getting-started.html. Binaria dla różnych systemów operacyjnych są także dostępne do pobrania ze strony projektu - http://lg3d-core.dev.java.net/binary-builds.html. Dodać tutaj trzeba, że wersja pod Windows nie pozwala na uruchamianie natywnych aplikacji dla tego systemu. Jest dostępna również dystrybucja LiveCD - http://lg3d-livecd.dev.java.net/ oparta na SLAX-ie, która niestety nie została jeszcze zaktualizowana do najnowszej wersji Looking Glass 1.0.
Projekt Looking Glass - http://lg3d.dev.java.net/.