Niszczyciel min "Kormoran"
Próby wodne
Powstawał w strzeżonej hali. Wiedzieli o nim nieliczni
Ma prawie 59 metrów długości, 10 szerokości, a jego kadłub zbudowany jest ze specjalnej stali amagnetycznej. Przez ponad rok mieli do niego dostęp tylko nieliczni. Ze względu na tajność całego przedsięwzięcia, powstawał w strzeżonej hali.
Na wodach Zatoki Gdańskiej odbyła się próba morska niszczyciela min "Kormoran", wybudowanego w stoczni Remontowa - Shipbulding S.A.
(WP, PAP, Trojmiasto.pl)
Wejścia do hali bronił system identyfikacji
Budowa jednostki rozpoczęła się w kwietniu 2014 roku roku. Wówczas odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach. Zanim jednak doszło do budowy, trzeba było przygotować specjalne miejsce, w którym powstawał okręt.
W pierwszym etapie całość prac była prowadzona w specjalnie przygotowanej hali produkcyjnej, w której musiały panować określone warunki atmosferyczne, a wejścia do niej bronił system identyfikacji.
Bezzałogowe pojazdy podwodne
Niszczyciel min jest wyposażony w bezzałogowe pojazdy podwodne Double Eagle szwedzkiego koncernu Saab. Służą one do działań przeciwminowych, czyli wykrywania i zwalczania min morskich. Mogą one prowadzić działania autonomiczne, zasilane z akumulatorów, jak i w trybie zdalnego sterowania.
Przeznaczony do poszukiwania i zwalczania min morskich
"Kormoran" wejdzie w skład 13. Dywizjonu Trałowców im. admirała floty Andrzeja Karwety. Okręt przeznaczony jest do poszukiwania i zwalczania min morskich na wodach polskiej strefy ekonomicznej oraz w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym.
Restrykcyjne kryteria
Ważnym atrybutem "Kormorana" są wysokie parametry manewrowe zapewniane przez pędniki cykloidalne napędzane silnikami spalinowymi, czyli zachowanie bardzo restrykcyjnych kryteriów poruszania się okrętu na akwenach.