TP SA inwestuje w WP: uczestnicy transakcji
Telekomunikacja Polska S.A. jest największą polską firmą telekomunikacyjną świadczącą swoje usługi dla około 12,3 mln klientów (obejmujących 10,3 mln w telefonii przewodowej i ponad 2 mln w telefonii komórkowej). Kapitalizacja spółki wynosi 19,53 mld zł (4,74 mld dolarów), co czyni TP S.A. największą spółką w regionie Europy Centralnej i Wschodniej.
TP S.A. oferuje pełny zakres usług telekomunikacyjnych, takich jak telefonia naziemna, przesył danych, transmisja radiowa i telewizyjna. Poprzez swój 66-procentowy udział w Centertel, TP S.A. oferuje usługi telefonii komórkowej w standardzie GSM/DCS poprzez sieć "Idea", a także posiada licencje na świadczenie usług w standardzie UMTS.
TP S.A. powstała w grudniu 1991 r. Od listopada 1998 r. jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie i w postaci GDR-ów w Londynie. W lipcu 2000 r. strategicznym partnerem TP S.A. został France Telekom obejmując 25-procentowy udział w TP S.A. wraz z Kulczyk Holding z udziałem w wysokości 10%. We wrześniu 2001 r. konsorcjum zwiększyło swój udział do 47,5% nabywając pakiet 12,5% akcji od Skarbu Państwa. Do końca 2002 r. konsorcjum ma opcję zakupu kolejnych 2,5% akcji, co uczyni go akcjonariuszem większościowym TP S.A.
W 2000 r. TP S.A. miała przychody w wysokości 14,7 mld zł (3,6 mld dolarów) i zysk netto w wysokości 1,3 mld zł (ok. 310 mln dolarów).
TP Internet Sp z o.o. jest dostawcą usług internetowych Grupy TP S.A. Oferuje najnowocześniejsze zintegrowane rozwiązania internetowe dla firm i odbiorców indywidualnych. Zapewnia najwyższej jakości infrastrukturę dla rozwiązań sieciowych i usług hostingowych, wsparcie klienta poprzez system zarządzania relacjami z klientem oparty na innowacyjnym call center zintegrowanym z siecią Internet.
TP Internet odgrywa kluczową rolę na rynku zabezpieczeń transakcji elektronicznych, poprzez usługi Centrum Certyfikacji SIGNET, powstałego 16 maja 2001 r. CC SIGNET dostarcza narzędzi opartych na Infrastrukturze Klucza Publicznego ("PKI") oraz technologii podpisu elektronicznego, która poprawi bezpieczeństwo komunikowania się i zawierania transakcji w sieci. Firma rozwinęła unikalną technologię w zakresie strumieniowania plików audio-video (RealNetworks), która umożliwia przesyłanie na masową skalę informacji na "żywo" oraz "na życzenie" i jest unikalną na polskim rynku internetowym.
Firma wdrażą pionierskie projekty internetowe, np. Multimedialny Serwis Informacyjny dla użytkowników szerokopasmowego serwisu dostępowego "Neostrada".
Wirtualna Polska S.A. to jedna z największych w Polsce firm internetowych. Jej popularność wyrażona jest liczbą ponad 2,1 mln użtkowników, 2 mln aktywnych kont e-mailowych, 6,2 mln odsłon dziennie (dane z czerwca 2001 r.) oraz powszechną znajomością marki przez polskich użytkowników Internetu na poziomie 85%.
WP prowadzi swą działalność w czterech dziedzinach: (I) portal horyzontalny - platforma komunikacji i informacji, (II) e-commerce, (III) dostawa rozwiązań internetowych, (IV) i m-biznes. Portal WP oferuje informacje ogólne, wielozadaniową wyszukiwarkę, bezpłatną pocztę elektroniczną, serwis WAP i wyspecjalizowane usługi (m.in. Pasaż Finansowy, oferujący on-line produkty bankowe i ubezpieczeniowe).
W kwietniu 2001 WP popisała umowę z największym polskim operatorem telewizji satelitarnej Cyfra+ (oddział Canal+) oferując usługi bezprzewodowego dostępu do Internetu w odbiornikach telewizyjnych wyposażonych w dekodery Canal+.
Portal WP został założony w 1995 r. w Gdańsku, początkowo jako katalog polskich stron internetowych. Portal i jego serwisy były i są współtworzone przez użytkowników Internetu - tworzą oni społeczność internetową skupioną wokół Wirtualnej Polski. W latach 1999 i 2000, spółka pozyskała inwestorów strategicznych - Grupa Prokom i Intel.
Prokom Software S.A. jest największym dostawcą kompleksowych rozwiązań informatycznych w Polsce dla dużych i średnich przedsiębiorstw oraz instytucji publicznych. Przychody spółki wyniosły w 2000 r. 827,4 mln zł, zysk netto 117,1 mln zł. Akcje spółki notowane są na Warszawskiej i Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. W lutym 2000 r. poprzez wyodrębnienie firm internetowych z grupy spółek Prokom Software S.A. utworzony został Prokom Internet S.A.
Celem funkcjonowania na rynku Prokom Internet S.A. jest tworzenie i dostarczenie unikalnych rozwiązań internetowych i informatycznych, które wyznaczają trendy rozwoju technologicznego. Szeregi Prokomu Internet skupiły liderów poszczególnych segmentów rynku internetowego, dysponujących zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi.
Zobacz także:
stronę TP SA
stronę Prokom Software