Święto kucharzy - setne wydanie przewodnika Michelina
We Francji ukazało się setne wydanie słynnego czerwonego przewodnika po restauracjach i hotelach Michelin. Z okazji okrągłego jubileuszu zorganizowano w
tym kraju różne imprezy kulinarne, takie jak "Miesiąc Wyśmienitej Kuchni".
02.03.2009 | aktual.: 03.03.2009 09:21
W trakcie swojej ponad stuletniej historii francuski przewodnik Michelin z niepozornej czerwonej książeczki stał się wyrocznią w sprawach kulinarnych. Jego rankingu oczekują co roku z niepewnością najwięksi szefowie kuchni we Francji i na świecie. Werdykt przewodnika - liczba przyznanych gwiazdek - decyduje często o "być albo nie być" wielu restauratorów.
Szef kuchni, którego restaurację Michelin odznacza najwyższą oceną - trzema gwiazdkami - staje się we Francji medialną gwiazdą, niemal równą słynnym aktorom i sportowcom.
W tym roku do elitarnego grona 25 "trójgwiazdkowych" restauracji dołączył paryski "Bristol", który gościł już wiele znanych osobistości, w tym Tony'ego Blaira, Clinta Eastwooda, a także - dość regularnie - prezydenta Nicolasa Sarkozy'ego.
Do ulubionych serwowanych tam przysmaków tego ostatniego należy podobno wymyślny faszerowany makaron z truflami, karczochami i kaczą wątróbką, dekorowany parmezanem. Jak powiedział radiu France Info szczęśliwy z wyróżnienia 45-letni szef kuchni Eric Frechon, trzy gwiazdki to nie tylko wielki honor dla niego samego, ale też gwarancja przetrwania ciężkich, kryzysowych czasów dla nagrodzonej restauracji.
Od marca do początku kwietnia czytelnicy przewodnika Michelin będą mogli skosztować jubileuszowego menu przygotowanego przez najlepszych kucharzy w 900 restauracjach w całej Francji, skorzystać z wycieczek do słynnych francuskich winiarni oraz zapisać się na prestiżowe szkolenia kucharskie i dla sommelierów (znawców win).
Specjalną wystawę poświęconą "Guide Michelin" można też oglądać w paryskim Musee d'Orsay. Pierwszy przewodnik stworzyli w 1900 roku pionierzy motoryzacji, bracia AndrÚ i Edouard Michelin, którzy chcieli pokazać kierowcom, jak łatwe i przyjemne może być podróżowanie. Obecnie lokalne wersje przewodników gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych Michelin sprzedaje się w ponad 90 krajach, w tym w także w Polsce.
Szymon Łucyk