"Supercena" za majonez. "Ludzie nie dowierzają"
16 złotych - tyle trzeba zapłacić za duży słoik majonezu. Rok temu w promocji taki sam słoik kosztował 8 złotych. Czy Polacy są skłonni aż tyle płacić? Wyniki nowego badania są jednoznaczne.
18.03.2023 | aktual.: 18.03.2023 13:21
Jak wynika z badania przeprowadzonego dla Wirtualnej Polski na panelu Ariadna, ponad 50 proc. z nas zwróciło w ostatnim czasie uwagę na ceny majonezu.
42 proc. ankietowanych uważa, że "ceny są zdecydowanie za wysokie i nie da się tego wytłumaczyć inflacją". 26 proc. badanych jest zdania, że wzrost cen majonezu "jest zrozumiały ze względu na inflację", a dla 17 proc. badanych cena "nie ma większego znaczenia".
Ceny majonezu w Polsce. 24 proc. kupi mniej
Zbliża się jednak Wielkanoc, podczas której na polskich stołach królują m.in. jajka z majonezem. Zapytaliśmy więc Polaków, czy obecna cena za słoik będzie miała wpływ na kupioną przez nich ilość tego produktu.
44 proc. badanych odpowiedziało, że "mimo wysokiej ceny kupi tyle samo majonezu na Wielkanoc co zazwyczaj". 24 proc. ankietowanych kupi mniej majonezu, a powodem jest właśnie cena. 16 proc. badanych stwierdziło natomiast, że kupi mniej majonezu, bo "stara się zdrowo odżywiać". 12 proc. całkowicie zrezygnuje z jego zakupu.
Badani zostali też zapytani o to, czy byliby skłonni zapłacić 16 zł za słoik majonezu o pojemności 800 ml. W większości odpowiedzieli "nie" (55 proc). Zaledwie 30 proc. odpowiedziało twierdząco.
Ceny majonezu w Polsce. "Inflacja malejących opakowań"
Ekonomista Rafał Mundry zauważył, że majonez jest nie tylko droższy, ale jest go też mniej w opakowaniach. Dwa lata temu 900 ml majonezu kosztowało 6,99 zł. Rok później za 850 ml trzeba było zapłacić 7,50 zł, a dziś 800 ml to wydatek rzędu 15,99 zł.
"Przed Wielkanocą ludzie patrzą i nie dowierzają... I już nie chodzi o paprykę... Rok temu na promce można było kupić taki (majonez dekoracyjny - red.) nawet za 8 zł. Ale może chociaż będziemy zdrowsi?" - napisał na Twitterze Mundry.
Producent odniósł się do obserwacji ekonomisty. "Dbając o utrzymanie najwyższej jakości naszych produktów, my również byliśmy zmuszeni podnieść ceny. Jako producent nie mamy jednak wpływu na końcową cenę widoczną dla konsumenta przy półce sklepowej" - napisano. To tylko fragment oświadczenia, którego pełna wersja znajduje się w tekście poniżej.
Badanie dla Wirtualnej Polski na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna przeprowadzono w dniach 10-13 marca 2023 roku. Wzięło w nim udział 1050 pełnoletnich osób, dobranych według płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania.