Sprzedaż TVN. Ekspert ocenia wartość

Koncern Warner Bros Discovery ogłosił reorganizację swojej struktury biznesowej, dzieląc działalność streamingową od tradycyjnej telewizji linearnej. Decyzja ta może wpłynąć na wartość TVN, jeśli spółka rozważa sprzedaż stacji bez platformy Player.pl – ocenia w rozmowie z PAP komentator rynku mediów, Jakub Bierzyński.

TVN
TVN
GRZEGORZ KRZYZEWSKI/FOTONEWS
oprac. PC

W opublikowanym w czwartek komunikacie Warner Bros Discovery (WBD) poinformowało o planach podziału firmy na dwa odrębne działy operacyjne. Pierwszy, Streaming & Studios, będzie obejmował platformy streamingowe Max i Discovery+ oraz studia filmowe, takie jak Warner Bros Pictures. Drugi dział, Global Linear Networks, skupi się na telewizjach linearnych, w tym m.in. TNT, Animal Planet, CNN i TVN. Zmiany mają wejść w życie w połowie 2025 roku.

Decyzja ma na celu "zwiększenie elastyczności strategicznej oraz stworzenie możliwości odblokowania dodatkowej wartości dla akcjonariuszy" - podała spółka w komunikacie. Po ogłoszeniu planów akcje WBD wzrosły o 15 proc., co odnotowały m.in. media branżowe. Analitycy z Wall Street przewidują, że dynamiczne zmiany w sektorze medialnym mogą prowadzić do wzrostu liczby fuzji i przejęć w branży telewizyjnej. Tym bardziej, że prezydent elekt Donald Trump zapowiada deregulacje.

Jak zauważa prezes domu mediowego OMD, Jakub Bierzyński, podział kapitału na streaming i na tradycyjną telewizję "nie sprzyja wycenie tradycyjnej telewizji" i może mieć istotne konsekwencje dla TVN.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Odkrycie w rezydencji brata Asada. Tajemniczy tunel pod ziemią

- Jeśli Warner Bros Discovery myśli o sprzedaży TVN, a oferta nie obejmuje platformy Player.pl, to dotyczy wyłącznie naziemnej stacji telewizyjnej, co znacząco obniża jej wartość dla potencjalnych nabywców - powiedział w rozmowie z Polską Agencją Prasową.

Bierzyński podkreśla, że rynek telewizji linearnej utrzymywanej w modelu reklamowym staje się coraz mniej opłacalny. - Będzie trudno znaleźć biznesowego partnera na taką ofertę. TVN, bez swojego zaplecza streamingowego, jest mniej atrakcyjny z punktu widzenia biznesowego, ale może być interesujący ze względów pozabiznesowych - ocenia ekspert.

W kontekście tych zmian istnieje ryzyko, że stacją mogą zainteresować się podmioty niekoniecznie skupione na aspektach komercyjnych. - TVN, ze względu na swój duży zasięg i wpływ, może być atrakcyjny dla różnych grup interesów - dodaje Bierzyński.

Tymczasem "Financial Times" informował, że WBD od dłuższego czasu rozważało podział struktury biznesowej. Choć taki krok może stwarzać wyzwania operacyjne, takie jak zarządzanie prawami do transmisji czy dystrybucją treści między platformami, spółka zdecydowała się na reorganizację w celu poprawy sytuacji finansowej. Od czasu utworzenia WBD w 2022 roku kurs jej akcji spadł znacząco, co skłoniło firmę do poszukiwania nowych rozwiązań.

Bierzyński zauważa, że decyzje WBD mogą mieć znaczący wpływ na polski rynek medialny. - Dalsze losy TVN będą zależeć od tego, jak spółka zreorganizuje swoje aktywa i jakie decyzje podejmie w kontekście sprzedaży poszczególnych segmentów biznes - podsumowuje ekspert.

Czytaj także:

Źródło artykułu:PAP
tvndiscoverymedia
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (15)