Sprawdź umowę na kartę

Uwaga, posiadacze kart bankowych. Został jeszcze miesiąc na podpisanie z bankiem specjalnej umowy na użytkowanie karty.
Obowiązek taki nałożyła na banki ustawa o elektronicznych instrumentach płatniczych z 12 października 2003 r. Do 12 października bieżącego roku emitent karty (bank) musi zastąpić dotychczasowe wnioski o karty płatnicze odpowiednimi umowami.

Przykra niespodzianka

Co się stanie, jeśli z różnych przyczyn umowy nie uda nam się podpisać przed wejściem ustawy w życie? – Klient może się spodziewać, że robiąc zakupy i podchodząc do kasy, nie będzie mógł zapłacić, bo karta będzie zablokowana – mówi Remigiusz Kaszubski ze Związku Banków Polskich. Podpisanie odpowiedniej umowy leży jednak nie tylko w interesie klienta, ale i banku.

– Nowe prawo zawiera przepis, zgodnie z którym banki w przypadku wydania elektronicznego instrumentu płatniczego niezgodnie z ustawą podlegają karze grzywny nawet do 5 mln złotych – mówi Kaszubski. Dlatego banki dwoją się i troją, aby jak najwcześniej i jak najszybciej podpisać dokumenty z jak największą liczbą swoich klientów.

Banki informują

– Od dłuższego czasu prowadzimy wielowątkową akcję informacyjną – mówi Marek Kłuciński z PKO BP. – W oddziałach można znaleźć ulotki mówiące o zmianach, odpowiednia informacja pojawia się na ekranach bankomatów, przesłaliśmy też pisma razem z wyciągami – podkreśla. Do końca sierpnia podpisanych zostało ok. 70 proc. z ogółu umów o korzystanie z kart PKO BP

O powodzenie akcji informacyjnej nie martwi się Aleksandra Kwiatkowska z Raiffeisen Bank Polska. – Wysłaliśmy korespondencję z prośbą o podpisane stosownego dokumentu, na razie wszystko idzie sprawnie – podkreśla. – Doświadczenie wyniesione ze zmianą numerów rachunków wskazuje, że z umowami na używanie kart nie powinno być problemów – zaznacza Kwiatkowska. – U nas proces podpisywania umów praktycznie się zakończył – mówi z kolei Sabina Salamo z Deutsche Bank PBC.

Zapytać w oddziale

Co jednak zrobić, jeśli nasz bank nie zawiadomi nas o konieczności parafowania kolejnej umowy? Wbrew pozorom nie należy z góry się przejmować. – Część banków bazuje na dokumentach, zezwalających na jednostronne zmiany w umowie – mówi Remigiusz Kaszubski. Np. użytkownicy kart wydanych przez bank Millennium nie muszą fatygować się do oddziału.

– Bank dopełnił za klientów niezbędne formalności. Uregulowały to wcześniej podpisane dokumenty – mówi Agnieszka Zygo z Millennium. Jeśli jednak nie wiemy, czy zmian w umowie może dokonać bank, czy sami musimy podpisać dokument, najlepiej zadzwonić lub udać się do najbliższego oddziału banku, w którym mamy rachunek.

Nowa ustawa chroni użytkownika karty
• Wprowadzona w życie ustawa zobowiązuje banki m.in. do podpisania z posiadaczem karty umowy i przejęcia odpowiedzialności w przypadku utraty karty.
• Ustawa ogranicza odpowiedzialność posiadacza karty za transakcje dokonane przed zgłoszeniem jej utraty do równowartości 150 euro.
• Dla bezpieczeństwa posiadacza karty dokonujący płatności ma obowiązek okazania dowodu tożsamości, jeśli zostanie o to poproszony. W razie odmowy sprzedawca ma prawo odmówić realizacji operacji.

Źródło artykułu:WP Wiadomości

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)