PolskaSpotkają się wierzyciele Daewoo/FSO Motor

Spotkają się wierzyciele Daewoo/FSO Motor

Na wtorek zapowiadane jest spotkanie sześciu banków wierzycieli Daewoo/FSO Motor w sprawie długu spółki wynoszącego 591 milionów złotych.

08.01.2002 | aktual.: 22.06.2002 14:29

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Na grudniowym spotkaniu banków i strony rządowej oraz Daewoo-Motor, zarząd spółki przedstawił projekt wyjścia z kryzysu, między innymi, sposoby utrzymania działalności firmy. 15 grudnia przestało obowiązywać porozumienie Daewoo-FSO o spłacie długu wobec sześciu banków. Skarb Państwa ma 9,19% akcji spółki. Spółka Daewoo odnotowała w ostatnich latach duże straty. W 2000 roku 2,028 mld zł, w 1999 roku - 28 mln zł.

Umowa o restrukturyzacji zadłużenia pomiędzy Deowoo-FSO a sześcioma bankami została podpisana 18 października 2001 roku. Miała na celu umożliwienie normalnego funkcjonowania firmy dopóki nie znajdzie się nowy inwestor dla przedsiębiorstwa. Porozumienie, które oddaliło upadłość firmy obowiązywało do połowy grudnia ubiegłego roku. Spółka była winna sześciu polskim bankom blisko 591 milionów złotych. Zgodnie z umową, do połowy grudnia miała nie spłacać głównej należności, a tylko odsetki. W tym czasie planowano znalezienie nowego inwestora strategicznego.

Porozumienie zostało zawarte przez sześć banków - Bank Handlowy, BiG Bank Gdański, BPH, ING Bank Śląski, PeKaO SA, Kredyt Bank i zarząd Daewoo FSO. Podpisanie umowy z polskimi bankami otworzyło drogę do rozmów na temat restrukturyzacji zadłużenia Daewoo-FSO wobec południowokoreańskich wierzycieli.

Spółka Daewoo-FSO zatrudnia obecnie 3300 osób. W ubiegłym roku spółka zwolniła prawie 1300 pracowników.

Złą sytuację Daewoo-FSO pogłębił jeszcze ogromny spadek popytu na jej auta na polskim rynku. Przez osiem miesięcy 2001 roku spółka sprzedała aż o 60% samochodów mniej niż przed rokiem, a jej udział w rynku spadł do około 13%. Na pogorszenie sytuacji Daewoo-FSO wpłynęło także bankructwo Daewoo Motor w Korei.

Akcjonariuszami w Daewoo-FSO Motor SA są między innymi: koncern Daewoo Motor (88,67%), Skarb Państwa (9,19%), Autoparts (1,49%), Zocar (0,45%), osoby fizyczne (0,19%).

Oprócz zadłużenia w polskich bankach Daewoo-FSO jest winne 653 milionów złotych koreańskiemu EximBankowi i 3,053 miliarda złotych koncernowi Daewoo Motor.

5 listopada Sąd Gospodarczy w Warszawie oddalił wniosek Centrum Kompozytów, byłego kontrahenta spółki Daewoo FSO, o upadłość tej spółki. Centrum Kompozytów twierdzi, że firma Daewoo FSO jest mu winna 330 tysięcy złotych, których dotychczas nie zwróciła. (aka)

daewoowierzycielebanki
Komentarze (0)