Sponsorzy reprezentacji Polski reagują na odejście Lewandowskiego. Co dalej z marketingową machiną kadry?

Decyzja Roberta Lewandowskiego o rezygnacji z gry w reprezentacji Polski po konflikcie z selekcjonerem Michałem Probierzem poruszyła nie tylko kibiców i środowisko piłkarskie, ale też głównych sponsorów drużyny narodowej. Pojawiają się pytania: czy Lewandowski był większą marką niż sama reprezentacja? I co zrobią teraz firmy, które zainwestowały miliony w promowanie się u boku kapitana?

Jak na rezygnację Lewandowskiego zareagowali sponsorzy?Jak na rezygnację Lewandowskiego zareagowali sponsorzy?
Źródło zdjęć: © PAP | Marcin Obara
Karol Wiak
oprac.  Karol Wiak

Decyzja Roberta Lewandowskiego o rezygnacji z występów w reprezentacji Polski odbiła się szerokim echem nie tylko w świecie sportu, ale również w świecie biznesu. Kapitan kadry, przez lata uważany za jej filar zarówno sportowy, jak i marketingowy, opuszcza zespół w atmosferze konfliktu z selekcjonerem Michałem Probierzem. To nie tylko symboliczny koniec pewnej epoki, ale też poważne wyzwanie dla sponsorów reprezentacji, którzy budowali swoje kampanie wizerunkowe właśnie wokół Lewandowskiego.

Miliony na boisku i w reklamach

Reprezentacja Polski to dla sponsorów nie tylko sport – to przede wszystkim platforma marketingowa. Robert Lewandowski, jako jej lider i globalna twarz, stanowił główną siłę napędową kampanii reklamowych. Zniknięcie tej ikony z boiska może oznaczać konieczność przedefiniowania strategii komunikacyjnych.

Biedronka, jeden z najdłużej współpracujących z PZPN partnerów, podeszła do sprawy dyplomatycznie. Firma nie komentuje decyzji Lewandowskiego i deklaruje dalsze wsparcie dla kadry. Podobne stanowisko zajmuje InPost, który dołączył do grona sponsorów stosunkowo niedawno, ale zainwestował w kampanie z reprezentantami znaczne środki.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ziobro uderzył w Tuska. "Wiarygodność na poziomie poniżej bruku"

Z kolei Orlen, który ma podpisaną umowę sponsorską z PZPN do 2026 r., przyznał, że uważnie obserwuje rozwój sytuacji. W rozmowach z mediami przedstawiciele koncernu podkreślili, że "analizują potencjalny wpływ sytuacji na wartość świadczeń marketingowych".

Lewandowski bez kadry – mniej kibiców, mniej wpływów?

Z marketingowego punktu widzenia nieobecność Lewandowskiego może oznaczać spadek zaangażowania fanów, mniejszy zasięg kampanii reklamowych i niższe zainteresowanie meczami towarzyskimi.

– To nie tylko zawodnik, ale marka globalna. Dla wielu sponsorów jego twarz na plakacie była ważniejsza niż wynik meczu – komentuje ekspert ds. marketingu sportowego, dr Rafał Matusiak z Uniwersytetu Warszawskiego.

Z nieoficjalnych informacji wynika, że niektórzy sponsorzy planują tymczasowe wstrzymanie kampanii reklamowych z udziałem kadrowiczów do czasu unormowania sytuacji w drużynie narodowej. Problemem jest też brak alternatywy o podobnej sile wizerunkowej – nawet Piotr Zieliński, nowy kapitan, nie ma zasięgów porównywalnych z Lewandowskim.

PZPN w ogniu pytań

Polski Związek Piłki Nożnej, choć na razie stara się tonować emocje, stoi przed poważnym wyzwaniem. Wizerunkowy kryzys z udziałem największej gwiazdy kadry może przełożyć się na trudności w pozyskiwaniu nowych partnerów. W przyszłym roku kończą się kontrakty z kilkoma firmami, a niepewność wokół kadry może ostudzić ich entuzjazm do kontynuowania współpracy.

Choć wielu kibiców i sponsorów nie wyobraża sobie reprezentacji bez Lewandowskiego, życie sportowe toczy się dalej. Pytanie brzmi: czy drużyna – i marki ją wspierające – zdołają odnaleźć nową tożsamość i przyciągnąć uwagę kibiców bez największej gwiazdy?

Źródła: Money.pl, Wiadomości Handlowe

Wybrane dla Ciebie

Ostrzegają przed burzami. Alert dotyczy kilku województw
Ostrzegają przed burzami. Alert dotyczy kilku województw
Poranek Wirtualnej Polski. Pasmo publicystyczne
Poranek Wirtualnej Polski. Pasmo publicystyczne
Wizyta szefa MSZ Chin w Polsce. Będzie rozmawiał z Sikorskim
Wizyta szefa MSZ Chin w Polsce. Będzie rozmawiał z Sikorskim
Hiszpania wprowadza surowe prawo antynikotynowe. Pod lupą rodzice
Hiszpania wprowadza surowe prawo antynikotynowe. Pod lupą rodzice
Kaczyński zmieni taktykę? "Żyjemy w stanie alertu"
Kaczyński zmieni taktykę? "Żyjemy w stanie alertu"
Czescy przewoźnicy na polskich torach. Bilety w niższych cenach
Czescy przewoźnicy na polskich torach. Bilety w niższych cenach
Sondażowa klapa. Kilka partii pod progiem
Sondażowa klapa. Kilka partii pod progiem
Koszty ogrzewania gwałtownie rosną. Tej zimy może być jeszcze drożej
Koszty ogrzewania gwałtownie rosną. Tej zimy może być jeszcze drożej
Zełenski: Mamy tańsze rozwiązania przeciwko dronom niż Patrioty
Zełenski: Mamy tańsze rozwiązania przeciwko dronom niż Patrioty
Trump: Europa musi się wziąć w garść
Trump: Europa musi się wziąć w garść
Incydent na lotnisku. Kraków Airport wznowił operacje
Incydent na lotnisku. Kraków Airport wznowił operacje
Chińczycy zestrzelili meteor? Niezwykłe nagrania w sieci
Chińczycy zestrzelili meteor? Niezwykłe nagrania w sieci