Tychy. Zajezdnia po modernizacji, wydano ponad 60 mln zł
Zajezdna autobusowa w Tychach już po remoncie. Dostosowaną ją m.in. do obsługi pojazdów na sprężony gaz ziemny (CNG), z którego korzysta tyski przewoźnik. Prace kosztowały ponad 60 mln zł.
Modernizacja zajezdni możliwa dzięki wartemu 140 mln zł projektowi unijnemu, zakładającemu rozwój komunikacji miejskiej w Tychach, z całkowitym dofinansowaniem na poziomie 100 mln zł. Prócz zakupów taboru Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach przewidziało w nim modernizację zajezdni autobusowo-trolejbusowej.
W środę, 22 września, w Dzień bez Samochodu, podsumowano trwające ponad dwa lata prace. W tym czasie wykonano m.in. kompleksową przebudowę budynku hali napraw, utworzono 27 stanowisk obsługi pojazdów (11 wyposażonych w kanały), a także rozebrano niepotrzebne obiekty i sieci.
Tychy. Zajezdna przystosowana do obsługi autobusów na gaz CNG
Przebudowano plac manewrowo-postojowy z miejscami parkowania autobusów, trolejbusów i mikrobusów, wykonano nową nawierzchnię asfaltową, betonową oraz chodniki, a starą sieć trakcji trolejbusowej zastąpiła nowa.
Nowa zajezdnia ma usprawnić proces obsługi autobusów zasilanych gazem CNG oraz trolejbusów i autobusów elektrycznych. Stanowiska postojowe dla autobusów wyposażono w dodatkowe punkty tankowania gazu, co stało się potrzebne wobec wzrostu liczby autobusów gazowych. W ramach przebudowy instalacji gazowej CNG wykonano 48 stanowisk wolnego tankowania.
Halę napraw zaprojektowano w taki sposób, aby wszystkie stanowiska były przelotowe, co pozwoliło lepiej wykorzystać jej powierzchnię.
- Nie zaplanowaliśmy przecinania wstęg, bo z zajezdni korzystamy już od czerwca - wyjaśnił podczas uroczystości prezes PKM Tychy Miłosz Stec. Wykonawcą inwestycji był Mostostal Warszawa, z którym pierwotna umowa opiewała na 58,2 mln zł brutto. Ostatecznie wykonawca zmodernizował tyską zajezdnię autobusową za blisko 61 mln zł brutto, z czego dofinansowanie unijne wyniosło 42 mln zł.
W ramach całego unijnego projektu zakupiono 51 autobusów zasilanych CNG, 10 mikrobusów, 3 sztuki niskopodłogowych trolejbusów, 2 elektrobusy oraz trzy pojazdy serwisowe i pogotowia technicznego.
Po zrealizowaniu projektu tyskie PKM będzie drugim operatorem w Polsce pod względem liczby autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym CNG.