Trwa ładowanie...

Sosnowiec. Elewacja zabytkowego dworca kolejowego zostanie odnowiona. Wróci historyczny kolor

Elewację zabytkowego dworca kolejowego w Sosnowcu odnowi spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Spółka na prace przeznaczyła ponad 3 miliony złotych.

Sosnowiec. Dworzec kolejowy w centrum Sosnowca zyska nową elewację. Sosnowiec. Dworzec kolejowy w centrum Sosnowca zyska nową elewację. Źródło: PKP
d41vd9f
d41vd9f

- Elewacja dziewiętnastowiecznego budynku dworca kolejowego w Sosnowcu zmienia się wraz z otoczeniem stacji. PKP PLK przeznaczyły na prace przy obiekcie ponad 3 mln zł. Nowy wygląd budynku wpisuje się w zmiany funkcji i estetyki placu przed główną stacją kolejową w Sosnowcu – powiedziała Katarzyna Głowacka z biura prasowego PLK, w tym czasie spółka odnowi też elewację dworca.

Elewacja budynku wraz z elementami sztukatorskimi zostanie pomalowana i odtworzona w kolorystyce zbliżonej do oryginału, w odcieniu szaro-beżowym. Obiekt będzie miał wyremontowany dach o powierzchni ok. 2 tys. m kw. Utrzymanie właściwego stanu obiektu mają zapewnić prace przy odwodnieniu. Roboty są realizowane pod nadzorem konserwatora zabytków.

Sosnowiec. Elewacja dworca PKP odzyska historyczne kolory

Dworzec kolejowy w Sosnowcu powstał w połowie XIX w. na odnodze linii Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, wiodącej od stacji Ząbkowice w kierunku Katowic (zasadnicza linia kończyła się stacją Granica, obecnie Sosnowiec-Maczki). Według PLK odnowa budynku dworca wpisuje się w przebudowę placu przed stacją, realizowaną przez miasto. Teren ten będzie miał nową funkcję.

Prace projektowe pod kątem nowej reprezentacyjnej przestrzeni przed sosnowieckim dworcem wykonano w 2018 r. U

d41vd9f

Zwycięska praca zakładała m.in. wygospodarowanie po zachodniej stronie ul. 3 Maja, przed dworcem kolejowym, nowego placu, roboczo nazwanego Placem Metropolii, przy którym mógłby stanąć nowy budynek. Projektant proponował też częściowe przykrycie obniżonej części Placu Stulecia (nazywanego popularnie Patelnią), po wschodniej stronie ul. 3 Maja.

Ze względu m.in. na koszty realizacji zakres umowy z pracownią objął jedynie strefę bliższą dworcowi: mieszczącą się między dawnym domem handlowym "Sezam” z jednej strony oraz kościołem Najświętszego Serca Pana Jezusa z drugiej strony - do osi ulicy 3 Maja. Ta część projektu została też istotnie zmodyfikowana.

W związku m.in. z miejskim planem adaptacji do zmian klimatu, w ostatecznym projekcie zwiększono ilość roślin, przewidując np. dodatkowych kilkadziesiąt drzew czy zielone zadaszenia konstrukcji wejść do pasażu podziemnego i nowego budynku gastronomicznego. Uwzględniono wiele przejść między zielenią, z małą architekturą i siedziskami.

W południowej części placu zaplanowano szklany pawilon - budynek usługowy, zbudowany na planie okręgu, z kilkudziesięcioma metrami kwadratowymi przestrzeni, pod kątem gastronomii. Na wysokości dworca kolejowego wyznaczono miejsce z parkingiem typu kiss and ride, a także miejsca do parkowania i infrastrukturę dla osób niepełnosprawnych.

Teraz Kościół na celowniku Gowina? Koalicjant Kaczyńskiego "rozczytany"

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d41vd9f
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d41vd9f
Więcej tematów