RegionalneŚląskŚląskie. Pierwszy Karlik po remoncie. Tramwaj zyskał klimatyzację i gniazdka USB

Śląskie. Pierwszy Karlik po remoncie. Tramwaj zyskał klimatyzację i gniazdka USB

Od czwartku pierwszy klimatyzowany Karlik kursuje na linii nr 20. Samorządowa spółka Tramwaje Śląskie zamierza odnowić wszystkie 17 takich wozów.

Śląskie. Od czwartku pierwszy klimatyzowany Karlik kursuje na linii nr 20.
Śląskie. Od czwartku pierwszy klimatyzowany Karlik kursuje na linii nr 20.
Źródło zdjęć: © Tramwaje Śląskie

18.02.2021 | aktual.: 06.03.2024 20:38

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Pierwszy wagon popularnego na Śląsku Karlika, po gruntownej modernizacji, wyruszył na trasę krótko przed 20. rocznicą pierwszego liniowego wyjazdu wagonu tej serii.

3 maja 2001 roku wagony typu 116Nd Citadis zainaugurowały swoją liniową eksploatację, wyruszając na trasę – nieistniejącej dziś – linii nr 41, łączącej Katowice, Chorzów i Bytom. Był to pierwszy niskopodłogowy wagon eksploatowany przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej, poprzednika dzisiejszej spółki Tramwaje Śląskie.

– To był pierwszy powiew nowoczesności i sygnał, że weszliśmy w XXI wiek. Niska podłoga, wygląd zewnętrzny, komfort jazdy i prowadzenia wagonu, rozwiązania techniczne… To wszystko powodowało, że pasażerowie oczekujący na przystankach często puszczali jadące wcześniej stare wagony, żeby pojechać Karlikiem – wspomina Bolesław Knapik, prezes spółki Tramwaje Śląskie.

Śląskie. Zmodernizowany tramwaj Karlik. Klimatyzacja i nowe wnętrze

Wyprodukowane w chorzowskiej fabryce Alstom Konstal wagony dzielnie zniosły blisko dwie dekady intensywnej eksploatacji. Przyszedł jednak czas na gruntowną modernizację tramwajów tej serii.

– Cały proces rozpoczął się w połowie 2019 roku i był bardzo czasochłonny. Wynika to z faktu, że całość zmian konstrukcyjnych w zakresie rozmieszczenia urządzeń – od projektu do realizacji – to efekt pracy naszych specjalistów z Zakładu Usługowo Remontowego w Chorzowie, współpracujących z dostawcami urządzeń – wyjaśnia Bolesław Knapik i dodaje, że pasażerów z pewnością ucieszy fakt, iż wagon zyskał klimatyzację przestrzeni pasażerskiej.

Zakres modernizacji był bardzo szeroki, obejmując m. in.:

  • wymianę napędu, skrzyń łączeniowych wraz z całością instalacji elektrycznej i modernizacją pulpitu motorniczego,
  • zabudowę nowych lusterek z ramionami składanymi elektrycznie,
  • kompleksowy remont wózków, w tym przekładni napędowych,
  • zabudowę nowej instalacji smarowania obrzeży kół,
  • wymianę oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego,
  • wymianę płatów drzwi wraz z napędami oraz platformą dla osób niepełnosprawnych,
  • wymianę kompletnego oszklenia z zastosowaniem szyb przyciemnianych,
  • naprawę pudła wraz z jego lakierowaniem,
  • zabudowę nowych siedzeń pasażerskich,
  • zabudowę nowego wystroju wnętrza,
  • zabudowę nowych agregatów grzewczo-chłodniczych kabiny motorniczego i przestrzeni pasażerskiej na dachu wagonu,
  • wymianę wygrodzenia motorniczego z zastosowaniem drzwi przesuwnych.

Śląskie. Tramwaj Karlik zyskał tempomat i ogrzewane szyby

Poza nowym pulpitem sterowniczym motorniczowie zyskali tempomat oraz elektrycznie ogrzewane szyby, co zapobiega ich zamarzaniu i parowaniu, zwiększając pole widzenia, a co za tym idzie bezpieczeństwo podróży.

- Pasażerowie, obok automatycznie sterowanej klimatyzacji, otrzymali możliwość korzystania z gniazd USB, a całości dopełnia nowoczesny wizualny i głosowy system informacji pasażerskiej - informuje rzecznik prasowy spółki Tramwaje Śląskie Andrzej Zowada.

W Zakładzie Usługowo Remontowym spółki trwają prace nad kolejnymi wagonami.

– Pierwszy zmodernizowany Karlik od 18 lutego wozi pasażerów, na razie na linii nr 20, ale to się z czasem będzie zmieniać. Drugi wagon też jest już niemal gotowy i obecnie przechodzi jazdy testowe, a trzeci jest w trakcie modernizacji – wylicza Bolesław Knapik.

W planie spółki jest modernizacja wszystkich 17 eksploatowanych Karlików.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
śląsktramwaje śląskiemodernizacja taboru
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także
Komentarze (1)