RegionalneŚląskCzęstochowa. Trzy centra przesiadkowe przy dworcach kolejowych. Autobusy wracają na Piłsudskiego

Częstochowa. Trzy centra przesiadkowe przy dworcach kolejowych. Autobusy wracają na Piłsudskiego

Trzy centra przesiadkowe oddał do użytku samorząd Częstochowy. Od początku stycznia komunikacja miejska zaczęła obsługę centrów przy dworcach w dzielnicach Stradom i Raków, od poniedziałku – przy dworcu głównym.

Częstochowa. Trzy centra przesiadkowe oddał do użytku samorząd miasta.
Częstochowa. Trzy centra przesiadkowe oddał do użytku samorząd miasta.
Źródło zdjęć: © UM Częstochowa

Jak poinformował częstochowski magistrat inwestycja związana z budową trzech centrów przesiadkowych przy dworcach kolejowych kosztowała – wraz z częścią drogową - 69 mln zł, z czego 27 mln zł stanowiły środki w ramach projektu unijnego.

Od wtorku 26 stycznia centrum przy ul. Piłsudskiego obok dworca Częstochowa Osobowa zaczyna obsługiwać linie komunikacji miejskiej i gminnej.   

- Centra przesiadkowe to jedna z inwestycji w ramach programu Lepsza Komunikacja w Częstochowie, która będzie służyć zarówno mieszkańcom, jak i osobom przyjeżdżającym do nas do pracy, szkoły, na uczelnię, do urzędów czy w różnych, innych celach – mówi prezydent miasta Krzysztof Matyjaszczyk. - Mam nadzieję, że m.in. dzięki nim przekonamy wiele osób przyjezdnych, aby skorzystały z dostępnych w mieście środków publicznej komunikacji.

Efektem inwestycji są centra przy trzech dworcach kolejowych (Częstochowa Osobowa, Stradom, Raków) m.in. z 245 miejscami parkingowymi typu "park and ride", 76 miejscami postojowymi, ok. 10 kilometrami nowych lub przebudowanych dróg rowerowych, 90 parkingami dla rowerów, 15 peronami dla komunikacji miejskiej, miejscami postojowymi dla osób z niepełnosprawnościami oraz postojami dla taksówek.

Częstochowa. Przebudowa ulicy Piłsudskiego. Wracają autobusy

W ramach inwestycji przebudowano też spore odcinki dróg ulic Piłsudskiego i Pułaskiego oraz zmodernizowano układ drogowy w okolicy dworca PKP na Rakowie.

Celem inwestycji była integracja wszystkich dostępnych w mieście środków transportu zbiorowego z transportem indywidualnym i podniesienie jakości komunikacji publicznej, także przez wprowadzenie Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej w 50 lokalizacjach na terenie miasta, w tym na terenie centrów przy dworcach (SDIP był realizowany jako osobna inwestycja).

Prace przy budowie centrów zakończyły się pod koniec ubiegłego roku. Obecnie - po uzyskaniu zgody na użytkowanie węzła przy Dworcu Częstochowa Osobowa, od wtorku 26 stycznia na ul. Piłsudskiego wracają autobusy komunikacji miejskiej i gminnej.

Ulica Piłsudskiego, po przebudowie i budowie centrum przesiadkowego, ponownie stanie się jednym z głównych węzłów komunikacji miejskiej dla MPK, GZK Rędziny i innych przewoźników.

Częstochowa. Centra przesiadkowe dla komercyjnych przewoźników

W dni powszednie do Częstochowy dojeżdża codziennie – do pracy, szkoły, na uczelnie, zakupy - ok 40 tysięcy osób; głównie mieszkańców subregionu (szacunek bez obecnych epidemicznych ograniczeń).

"Centra przesiadkowe będą im służyć i powinny zachęcić, przynajmniej część z nich, do korzystania z komunikacji miejskiej w większym niż dotychczas stopniu" – podkreśla magistrat.

Docelowa organizacja komunikacji miejskiej (m.in. po zakończeniu trwającej przebudowy linii tramwajowej) przewiduje wprowadzenie kolejnych linii MPK obsługujących centra, zwłaszcza w przypadku zwiększonego zainteresowania podróżnych.

W planie jest wykorzystanie centrów przez 16 miejskich linii autobusowych, tramwaj oraz 3 linie GZK Rędziny. Z centrów będą też korzystać inni komercyjni przewoźnicy – po uzgodnieniach z Miejskim Zarządem Dróg i Transportu.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
śląskczęstochowakrzysztof matyjaszczyk
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)